Reperera lackskador

Går det att göra? Eller måste jag omlackera bilen?!
Det har kommit in fler och fler frågor till Stacken om hur man ska åtgärda olika typer av lackfel.
På denna sidan kan du finna de vanligaste åtgärderna.

Information som har med lackering att göra tackar jag Tommy Jonasson för hjälpen med.



Åtgärda tvättrepor

Så länge reporna inte är djupare än att de inte känns när man drar nageln över dem, så kan man ta bort dem.
Man måste använda sig av en polermaskin och ett polermedel.
(Försök inte att göra det för hand, det är bara att slösa bort tiden i onödan.)

Genom polermedlets avverkning i lacken och friktionsvärmen som uppstår i i lacken, av polerrondellen så försvinner reporna ganska snabbt.

Man kan även ta bort djupare repor, som inte gåt ner till grundfärgen.
Då vattenpolerar man först ytan och sedan polerar man enligt ovanstående metod.



Åtgärda stenskott

Rent spontant så är alla Metallicfärger svårare att fixa till stenskottsskador på.
Dock så är de hållbarare än vanliga solidfärger, då de har ett skyddande lager av klarlack över metalliclacken.
Bästa sättet att fixa stenskott är att köpa orginalfärg.
Köp inte på spray, utan med pensel.
Rengör stenskottet med lacknafta, lysfotogen, tändvätska eller dyl.
Pricka i färg i hålen och använd sedan en liten gummiskrapa (eller dyl.) med en tygbit om att dra över stenskottet så att du kapar av toppen på färgklicken. På så sätt så får du samma nivå på färgifyllnaden som omkringliggande lack.
Torka bort eventuella färgspill som blir på lacken.
Det kan vara lite svårt i början, men övning ger färdighet.


Åtgärda djupa repor

Se till att ytan är rengjord och fri från ev rost.
Om repan gått in i plåten så måste man först grunda med rostskyddsgrund. Fyll sedan på med färg. Om lacken är av metallic så gör man på samma sätt men med den skillnad att man avslutar med ett lager klarlack. Et tips är att man maskerar ytan med maskeringstejo så att bara precis det område somska arbetas med är frilagt.
Vid ifyllnadsarbetena så använd en fin pensel. Se till att färgen är hård. Testa med nageln, det blir inga märken om man inte är allt för våldsam, färsk färg är elastisk och återfår formen. Torkningen kam man påskynda med tex hårtork.
Våtslipa med 12000 papper och en liten kloss. Poleringen blir hyfsad på solida lacker. Metallic blir lite sämre, speciellt ljusa typ silveroch guld.
dessa blir alltid mörkare i repan.
Som billackerare föreslår jag oftast omlackering vid djupa repor Efterpolera eventuellt med traditionella polermedel.


Fiskögon

Detta är ett stort problem för lackerare.
Detta fenomen kan uppkomma efter en omlackering och uppträder så som ringliknande skiftningar i lacken, vilka kan liknas med fiskögon.
Bakgrunden till detta är att lacken inte fäst jämt på ytan då denna inte varit helt rengjord.
Import bilar speciellt dessa är polerade både in och utvändigt med fan vet vad (ren silicon?)
Sen har vi MrCap mfl som har teflon i förseglingarna och annat jocks som är svårt att tvätta bort.
För att få bort alla rster måste man veta vad som finns på ytan. Ofta fungerar det med thinner, T-sprit biter inte alltid. Om fiskögonen inte gått igenom hela lacken så kan man våtslipa och polera bort dem.
Annars får man omlackera.



Apelsinskalsyta

Apelsinskal dvs grov lack, innebär att ytan har en apelsins ytstruktur.
Det kan bero på att man haft tunt med färg eller sprayat felaktigt, oftast ett amatörfel.
Det kan även bero på att färgen inte sträckt sig riktigt.

Även nya bilar har apelsin struktur.
Äldre bilar har fått sin struktur nedslipad av tvättar, väder och vind.
Överdriven struktur beror på för tjockfärg vid applicering eller felaktigt munstycke i spruta.
Slipa med 1200 våtpapper. Se till att det inte finns skräp eller grus i papperet.
Maskinpolera sedan och resultatet brukar bli mycket bra. Det kan bli lite sämre om anledningen är för tunt med färg.



Till startsidan