Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Tröskellådor




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-10-21 12:33:06Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 13997 gånger 
När jag köpte min Mazda 626 -90 för tre år sedan var det ingen "efterbehandling" alls på sparklådorna. Dom skall enl. uppgift vara galvade, och sedan var det nån mörkgrå färg på dom. På tidigare bilar har jag alltid kört med body, så när jag fixade lite rostprickar på lådorna passade jag på att lägga på body på dom.

Grejen är att jag vet inte om jag igentligen är så förtjust i body. Visst, det går att lägga ganska tjockt, och står emot mycket sprut och annan nötning. Däremot så är det matt och svårt att hålla rent. Kommer man emot med polertrissan så blir det fula märken. Av erfarenhet så har jag märkt att body-färgen är väldigt porös och är ej tät, dvs den släpper igenom fukt. Vid minsta slarv av underbehandlingen så slår rosten upp.

En annan färg som jag däremot har börjat gilla mer och mer på sista tiden är hammarlack. Det trevliga med den är att man faktiskt kan måla direkt på rost, dvs om det inte är lös rost som kan flagna av.

Först behandlade jag mitt rostiga drag med den. Slipade av det mesta och målade, och det har hållit mycket bra. Nu i sommar målade jag även centrum på bromsskivor samt bromsoken (bara bak än så länge) med färgen. Så tanken nu var att nästa gång jag ser över sparklådorna kanske testa måla dom med hammarlack (svart) istället för body. Vad tror ni?

Färgen är ju "glatt" och lättare att hålla ren, och tål mycket nötning. Det faktum att man kan måla hammarlack direkt på rost tror jag är just för att den är så tät och ej släpper igenom fukt/syre, vilket ju alltid känns bra. Och ja, jag är medveten om att den inehåller silicon, men när färgen torkat är väl siliconen bundet och det skall inte orsaka några problem.

Nån annan som tänkt på, eller testat detta?

// Frank
(som alltid är på jakt efter nya bra lösningar:)


Postad 2005-10-21 14:30:52djk, Malmö
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-13
Läst 13988 gånger 
På mina gamla Volvohar jag alltid målat på med Hammarlack om det har varit slitet nedtill på karossen. Blir både blankt och fint och håller undan rosten bra och det är dessutom lätt att måla på ett nytt lager om det gamla skulle bli slitet. Så jag rekomenderar det.

mvh
/djk


Postad 2005-10-21 18:08:53Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 13982 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-10-21 19:23:06Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 13973 gånger 
Vad är det för slät variant du nämner, Lindfalas? Jag har bara sett olika färger. Den svarta jag använde till draget däremot är mycket fin faktiskt. Kan lätt tänka mig att ha den på sparklådorna, och det blir nog snyggare än det var med original färgen dessutom.

Hammarlack under bilen? Jo, det funkar säkert. Men har du det under hela bilen alltså? Eller har du fläckar med hammarlack där du gjort rostlagningar?

Håller med om att man helst vill få bort rosten, men i vissa fall är det svårt eller opraktiskt. Hammarlacken skall göra så att det inte rostar mera, genom att det är syretätt. När det är helt tätt så kan inte rosten föröka sig vad jag förstår.

// Frank


Postad 2006-07-05 23:17:09Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 13730 gånger 
Nu, nästan ett år senare, funderar jag fortfarande över det här med hammarlack på sparklådorna. Har body där nu, men jag gillar inte riktigt den matta ytan. Den blir lätt ful; tex när det har runnit avfetting så blir det lätt ränder som inte är lätta att få bort.

Undra om man kan bara matta ner bodyn med slippapper och pensla på hammarlack på, eller kommer det släppa då? Jag vet att man inte kan måla någon annan färg ovanpå hammarlack (tror det är bla.a för att den inehåller silicon), men tvärt om?

// Frank


Postad 2006-07-06 06:42:54Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 13722 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-07-15 10:13:48HD, westcost
Medlem p?Stacken sedan 2005-09-29
Läst 13671 gånger 
Brukade lägga billack över body, helst på baljorna bak på 240...Så kan man få i samma kulör som bilen och lätt och hålla rent....bara att vaxa


Postad 2006-07-15 13:46:18arem arelop ,
Medlem p?Stacken sedan 2006-06-29
Läst 13659 gånger 
Swedol har både påstryningsfärg och sprayfärg som lämnar slät yta.

/ alexandra


Postad 2006-07-17 21:12:59Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 13635 gånger 
Okey... vill nog inte ha bilens kulör på lådorna, för det matchar övriga "linjer" bättre med svart. Men jag funderar på att i år måla på svart hammarlack ovanpå bodyn.

Mvh
// Frank


Postad 2006-07-17 23:03:59ridern, Arvidsjaur
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 13628 gånger 
Den släta hammarlacken har jag för mig inte inehåller silicon, men det står på burken. Dock tycker jag inte hammarlack är lika bra nu för tiden som den var förr (då den inte skulle vara så miljövänlig) Rosten kommer underifrån även på hammarlack, har använt det både på lätt rostiga ytor som blästrade. Hammarlacken blir rätt hård och det slås lätt lös bitar vid stenskott. Har faktiskt övergett hammarlacken nu och använder den mycket sällan, endast då jag vill uppnå den hammarlika ytan. Tyvärr har jag inte heller hittat någon riktigt bra ersättare än då alla jäkla färger inte får innehålla riktigt giftiga och bra ämnen :-O



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014