Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Köra på Etanol/E85 blandning?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2007-01-30 17:39:10Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7952 gånger 
Tjo!

Har suttit och läst lite om Etanol nu. Hittade även en lista där folk testat olika blandingar av okonverterade bilar och skrev om resultatet. Hittade en som testat med exakt samma bilmodell som jag har (Mazda 626 2.2i -90) och han körde 50/50 etanol/bensin utan problem. Han fick tom. ner den 1dl/mil samt att han upplevde den piggare.

Jag blev så nyfiken så jag for nu och tankade i endel i tanken så att jag fick kanske kring 25% etanol. For iväg en liten test-tur för att se om jag märkte nån skillnad. Kan inte säga att jag märkte något direkt, den gick då definitivt inte sämre. Funkar det här bra (skall även testa kallstart osv) så kommer jag testa öka dosen uppemot 50/50.

Vad säger ni andra? Om det funkar att köra 50/50 så borde det ju vara en bra idé, både miljömässigt och ekonomiskt. Om den dessutom blir piggare och drar mindre bränsle så är det ju bara en bonus.


Postad 2007-01-31 11:26:03mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 7936 gånger 
Låter ju för bra för att vara sant :)


Postad 2007-01-31 13:37:23Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7931 gånger 
Ja, det håller jag med om. Men hittils pekar inget på motsatsen.

Däremot efter att ha läst mer så tror jag att jag kommer stanna vid en 30% iblanding. Hade mailkontakt med han som hade testat med en likadan Mazda, och han sa att där vid 30% blev det mest ekonomiskt (utöver det börja bilen dra mer). Här är listan:
http://etanolbil.eu/bilar.htm

Och här är en allmän bra sida om att blanda i etanol:
http://www.etanolexperten.se/

Mvh
// Frank



Postad 2007-01-31 18:32:35gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 7923 gånger 
Oppps

Skulle med starkaste avråda er att använda Etanol, då risken för hvari på bränsleventilerna är påtaglig.
Pga att etanolen inte smörjer utan tar bort den lilla smörjande egensskap som bensinen har.

Dessa ventiler havererar dock inte omgående utan märks först efter några tusen mil,
Många som gjort samma misstag och en bränsle ventil kosta som billigast mellan 1000-1500 kr gånger antalet cylindrar.
Så de kan bli kostsamt och har blivit för en del..

Mvh Anders


Postad 2007-01-31 22:01:53Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7916 gånger 
Inget jag såg nåt om när jag kollade runt i olika "etanol forum" osv..
Skulle detta vara ett problem även med tex 30% iblandning?

Mvh
// Frank


Detta inlägget har redigerats 2007-01-31 22:02:34



Postad 2007-02-01 08:15:53etanol, Tierp
Medlem p?Stacken sedan 2007-02-01
Läst 7904 gånger 
Tyvär cirkulerar det fortfarande massa rykten/okunskap i ämnet i fråga, som för den delen inte alls är någon ny grej alls, om det är för bra för att vara sant råder ingen större tvekan att det är av dom tusentalet som bara mailat mig som även under längre tid kört på mer eller mindre mängder etanol utan några som helst problem.

Och det är inget litet antal det rör sig om heller,, då det uppskattningsvis är tiotusentals som dubbeltankar sina helt vanliga bilar till dom tusentals som mer eller mindre enkelt konverterat till ren biobränsledrift.

Och att risken för att tex bränna ventiler är i det närmaste försumbar om man bara håller sig inom rimliga blandningar så att bilens styrbox klarar av att optimera rätt blandning (i regel 20-40% E85) med en oåtgärdad bil, eller om man konverterar den korrekt och bensinen har sedan inte mer smörjande egenskaper än vad etanolen har för den delen heller och mig veterligen har ännu efter alla dessa år ingen påträffad "incident" märkts av på grtund av etanolen, och sådana brukar komma rätt så fort..

Utöver detta så har det i tex Brasilien i dag enkelt konvertats 40000 helt vanliga bensinbilar och med enda åtgärd med en så kallad konverteraingsbox och där kör man endera på E96 eller E85 utan problem.

Så jag, med allt fler kan bara starkt rekommendera att i alla fall börja etanolblanda sina befintliga motorer, gamla som nya, och i ärlighetens namn så var jag som bilmek med lite skeptisk efter allt man hört om etanolen osv.

Men efter att dels ha satt sig in mer i ämnet och sedan haft en hel del "experiment" så är iaf jag fullständigt övertygad om att riskerna inte är större med etanol än med bensin.

"bara sunt förnuft & ej miljömupp"


Postad 2007-02-01 19:19:15gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 7886 gånger 
"Och att risken för att tex bränna ventiler är i det närmaste försumbar"

Jag instämmer, okunskap...

Kul att du nämde Brasilen, mycket synd att jag inte nämde det i den inledande notis, ett av dom länder där problemen som jag nämt är som mest påtagliga.

Men vad gör man som bilägare då en bränsle- ventil=insprutare eller avgas ventil havererar, dom flesta reparerar blien tyst o lungt så billigt som möjligt, sen byter dom in den, därmed "försvinner" problemet från märkeshandlarens reklamationer.....

Problemen är tyvärr på en sån nivå att dom flesta Bilföretagen ibland tvingats "Acceptera" vissa tillsatser just för att trycket på mijönpolitiken inom branchen är stort. RME är en annan tillsats som också "Accepterats" och som gett en del kunder en riktig överraskning i plånboken.

Ditt inlägg vittnar ju om det, "i den närmaste försumbar" och det är precis det jag talar om INGEN vågar säga att den ÄR försumbar...
Sen kan man fundera över att jämföra den Brasilianska marknade med Sverige/Europa...
Det finns en viss skillnad....

Men vi kan låta Speedo prova, han har ju redan börjat, notera vilket miltal o datum du startar ditt test, varför inte notera här på forumet..
Mvh Anders


Postad 2007-02-02 08:47:47etanol, Tierp
Medlem p?Stacken sedan 2007-02-01
Läst 7880 gånger 
Jo om okunskap kan man diskutera i det oändliga med vissa,, tror heller inte du förstått grejen med det hela,
Men hav tröst det finns mycket info på nätet numer,, och kontakta även med dom seriösa motortrimmarna som tex BSR Sportman, Nordic om vad dom anser om "brända ventiler" och etanol.

Vad det gäller egna kontakter med folk i Brasilien vet inte jag vad du har för kontakter, men av flera kanaler jag haft genom åren visar entydligt att inga problem föreligger vid etanolkonverteringar, men vad vet man, dom ljuger väl allihop,,, och visst skilljer det på dessa marknader men faktum kvarstår, se även det som nu sent om sider håller på att hända ute i europa!

Visst ordet "försumbar" var att ta i och vet själv från egna yrket som mångår erfaren bilmek att riskerna helt enkelt inte är större med etanolen, vad finns det där att ljuga om? Se sedan inte mina inlägg som så personiga utan snarare som ett språkrör för dom alla tusentals bara jag varit i kontakt och som många av dessa även är mycket duktiga motortrimmare osv, som så inte alls överensstämmer med dina argument.

För att ta ännu ett exempel så var det för några år sedan en idiell etanol förening i Karlstad som konverterat otalet med fordon, däribland en Volvo PV som bevisligen hade så kallade mjuka ventilsäten och inte ens med den efter 25000 mil konverterade mil på bara E85 fanns minsta tendens till något avvikande efter flera provdemonteringar hos vare sig ventiler, slangar osv.
Likaså har detta förnäma bränsle upptäckts av allt fler trimmare av olika slag och där det verkligen visar på att "grejerna" även håller med etanol och betydligt tuffare tag.

Så om man letar erfarenhet så behöver man inte alls vänta, det är bara att öppna ögonen, och denne speedo behöver knappast känna sig ensam om jag säger så,, och själv har jag mer än 14000 enbart positiva (ärligt) etanolmil med konverterrade fordon och 9 år, där bland annat egna klipparen nu rullat helt problemfritt på 100% E85 under alla år.

Slutligen om det hela är ren okunskap får väl var och en avgöra, men den snudd på gigantiska erfarenheten på området ÄR i alla fall entydlig oavsett vad en enda individ påstår.

Mvh Peter H
"www.etanolexperten.se



Postad 2007-02-03 17:43:33Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 7866 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2007-02-03 18:20:56gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 7862 gånger 
Citat "Kan lungt säja att det är extremt överdrivet att motorn skulle ta skada av Etanol"

"Det som kan hända om man har för mycket etanol är att först går bilen mycket sämre och är man dum nog att fortsätta att köra även när bilen blir så slö och går dåligt så för man skylla sig själv"

"Men detta är INTE ett Etanol problen, utan det är samma om du kör på bensin och blandingen är för mager"

ööööö




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014