Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Köra på Etanol/E85 blandning?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2007-02-03 18:32:06gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 1719 gånger 
Denna diskution kan bli lång, Peter du har lagt ner en del abrte och det har jag respekt för, men efter att läst på din hemsida så finns emellan raderna det jag pekar på i mitt inlägg, det finns osäkerhet..
Tro inte att bilindusrtien skulle på något sätt stoppa detta att köra på Etanol om det vore riskfritt,
Du nämer tex att man kan byta insprutare, jag varför de om det är oskadligt, jo därför att man vill ha en anna bränsle/luft blandning.
Vad händer med teperaturen på aluminium kolven, jo den ökar och vad händer sen...en lång historia.

Du nämer också om något om bränsle slangar att du regelbundet kollar det, vaför då om det är risk fritt??

Men de e upp till var o en att välja,
Personligen så tänker jag inte prova, med den erfarenhet jag har bakom mig.

Mvh Anders


Postad 2007-02-03 19:14:46Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1714 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2007-02-04 08:48:04etanol, Tierp
Medlem p?Stacken sedan 2007-02-01
Läst 1701 gånger 
Ja a du Anders,, "ööa" på du och som sagt en sådan här diskussion kan bli lång och dessutom finns det andra lämpligare forum som tar upp dom upptagna "problem" som tämligen väl har avhandlats vid det här laget, så fortsätt gärna där i stället för att uppfinna hjulet på nytt,, för sådana om nu har intresse finns vill säga och det är mycket stort, punkt slut.

Vidare snack här skulle även bli den vanliga formen av pajkastning och detta är enbart destruktivt, men nu vet vi iaf Anders inställning och sedan är det ju upp till honom vad han vill åka på för soppa och bara för att ge vår vän lite mer kött på benen svarar jag lite här, sedan anser jag det fullständigt onödigt enligt ovannämda.

Jag ÄR iaf övertygad att riskerna inte är större med etanol än med bensinen, sedan är det möjligt att man blivit lite insnöad genom åren, men någon skall väl bli det med för att det skall hända något, eller?

Varför jag/vi regelbundet kollar efter tex skicket på bränsleslangar behöver man inte speciellt mycket med för att räkna ut,, alltså just för att påvisa att det är riskfritt!!

Ja det är en del du inte verkar förstått,, för att kunna köra på 100% E85 så krävs endera större nämda större munstycken/justerbar bränsletrycksregulator eller den senaste tekniken med med en konverteringsbox som alla gör att motorn får mer bränlse och är den sedan korrekt optimerad så är förbräningstemperaturern till och med lägre! Vid etanoldrift än med bensindrift.

Om du Anders sedan har någon negativ erfarenhet av etanol så får du mer än gärna delge dig detta /och gör det gärna på etanol.nu under lämplig rubrik så alla berörda får ta del av det, om du nu "råkat" ut för något på grund av etanolen! Jag är inte sämre än att jag kan/får ändra lite uppfattning i så fall, för min uppfattning av alla dessa år med detta visar det entydliga av allt insamlat material rörande etanol, så detta är i så fall av stort värde.

Ja du slutligen,, detta med att få med bilindustrin i detta är en känslig bit, inget snack om det, men det mesta rör det ekonmiska skäl att inte viljan är speceillt stor på den fronten, annars fanns bara efterfrågan så skulle det tämligen snart drälla av olika konverteringssatser, det är min bestämda åsikt och erfarenhet vid en rad kontakter med olika biltillverkare.

Så personligen ser jag inga som helst skäl till att inte köra en befintligt konvertat fordon på biobränslet etanol och detta med enbart positiv erfarenhet bakom mig och det kan jag stå för!

Mvh Peter


Postad 2007-02-04 11:50:45bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1695 gånger 
Det finns väl ett problem, om jag fattat saken rätt, som inte lyfts fram så mycket när det gäller E85.
Det finns ju 2 typer av "spikningar". Den som hörs tydligt (o därför lätt kan justeras bort) o den som inte hörs alls o därför inte upptäcks och som ger betydligt allvarligare skador på sikt just för att de inte hörs. De för med sig skador på kolvar o ventiler. Den skadetypen förekommer mer vid skador relaterade till etanolinblandning än vanligt bränsle.

Jag har läst en artikel om en kille som etanolkonverterade sin BMW-85 med den lilla sexan efter alla konstens regler med tryckregulator, tändningsjustering, insprutare o annat och som fick väldiga problem med sin maskin efter ett tag. Skadade kolvar p g a spikningsproblem m.m.

Dessförinnan hade han hunnit konstatera att bilen tog ca. 0,3l/mil mer än innan o att den var betydligt mer svårstartad när den var varm än tidigare. Kall väderlek hanns aldrig med att kollas då motorn byttes ut efter kolvras o nya motorn fick normal bränsleförsörjning igen.
Han vågade, enligt egen uppgift, inte riskera fler problem= mer pengar=ingen besparing att köra E85.

Nu när vi har expertis på forumet så vill jag fråga om detta med "tysta spikningar" verkligen stämmer eller om det är en skröna.


Postad 2007-02-04 12:14:32etanol, Tierp
Medlem p?Stacken sedan 2007-02-01
Läst 1693 gånger 
Expertis och expertis,, det är något jag fått till benämning genom åren och är med inte inte mer människa än en vanlig människa,, som dock har pysslat med bilar och motor nästan hela mitt liv.

Har heller inte hört mera om så kallade "tysta spikningar" och ej heller vidare problem utav detta, tråkigt för just denna BMW ägare och mer synd att han i så fall inte delgett sig mer med sina erfarenheter och kanske med det fått som i stället ofta spinns vidare till riktiga dräpar historier,,,

Vill nu inte alls ta etanolen till någon som helst försvar. för dyker det upp problem så skall dessa naturligtvis tas på allvar, inget snack om det!
Och på det fenomenala etanolforum är bland annat en sådan plats att samla sådan information på, att en konverterad bil drar mer skall den göra (20-30% mer bränske).
Normalt skall inga som helst startproblem föreligga vid varm väderlek ens med en konverterad bil och med motorvärmare inteens i 30 minus och det visar även den allt större erfarenheten på.

Som så ofta vid eventuella incidenter så är det väldigt lätt hänt att beskylla etanolen som orsak, vilket mer än en gång kunnat konstaterats/bevisats att så ej varit fallet, så på din fråga,, även av dom kontakter jag haft med tex motorrenoverare som känner till detta med etanolanvändning med befintliga motorer menar merparten att "tysta spikningar" osv inte ställer till mer skada, framför allt inte om densamma är bra konverterad.

Så botanisera gärna vidare i ämnet, då det numer är väl "utprövat"...




Postad 2007-02-04 13:06:21Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1688 gånger 
etanol: Förstod inte riktigt om du hört om "tysta spikningar" tidigare eller inte? För mig är det helt nytt.

Ur min synvinkel känns det som att dessa "risker" som det pratas om, ibland är mer relevanta för konverterade 100% etanol fordon, och i andra fall de som bland-tankar.

Den här BMWn som tydligen spikade, kördes på 100% etanol. Skulle risken anses vara lika stor om man kör okonverterat med 25% etanol i tanken? (Dvs, 20% mer än i vanlig blyfri 95). Och det här med bränsleslangar och beläggningar i dessa. Kan dessa beläggningar lossa vid 25% iblanding, eller är det när man snackar 100% etanol som risken finns?

Efter mitt initiala sökande om etanol, så fick jag definitivt uppfattningen om att risken med 25% etanol var i princip obefintlig. Speciellt då bilen verkar gå bättre. Men när det dyker upp massa märkliga fenomen som ingen riktigt verkar ha svar på, ja då kanske jag avbryter mina "tester" helt enkelt...

Mvh
// Frank


Postad 2007-02-04 14:10:07etanol, Tierp
Medlem p?Stacken sedan 2007-02-01
Läst 1685 gånger 
Nej jag har inte hört talas om dessa "tysta spikningar" förr iaf inte att det skulle kunna förvärras med etanol, men ska forska mer om detta faktisk för att se om det ligger någonting i det hela och vad det gäller den här artikel om BMVn du nämner, vad är det för artikel och vilken tidning rör det sig om?
Detta är klart intressant då jag har en diger samling artiklar osv i ämnet, men saknar denna BMW,,,
Vad det gäller denna BMW som förövrigt är 22 år gammal,, kunde det ju lika gärna varit bensinens "fel" och har själv under åren renoverat en del motorer som då bara rullat på bensin och uteslutande påvisat normal förslitning.

Men visst självklart kan och förstår jag din eventuella oro, och det är den uppfattningen jag med fått under åren att det liksom är något vi "eldskälar" på något sätt försöker mot bevisa att det visst fungerar med etanol och befintliga fordon.
Och det man skall komma ihåg än en gång, det stora antalet som i dags läget kör på mer eller mindre bara etanol utan problem, den erfarenheten lär väl vara värd en del, eller?
Jag skulle säga att risken om vi nu ska prata risker,är lika liten med en väl optimerad motor som med tex 25% etanol i tanken, sedan detta prat om lossnande beläggningar är något överdrivna då vi sedan några år har dryga 5% etanol i den mesta vanliga bensinen som gott och väl "rensat" upp bränslesystemen redan.
Och det är heller inget som jag erfarit om heller att det skulle vara några hakar där och byts sedan bränslefilter inom den normala intervallen, så är det lugnt där.

Ja sedan är det ju tråkigt om du Frank uppfattar det som så, men visst ingen kan som du förstår garantera någonting, och att det dyker upp fenomen då och då får vi alla hjälpas åt att finna svaret på.

Mvh Peter




Postad 2007-02-04 15:30:15Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1678 gånger 
Precis, bustorp, fram med artikeln nu!

Jag förstår att ingen kan garantera något när man "experimenterar". Det jag dock försöker göra är att försäkra mig om att det inte finns några dokumenterade problem som kan bevisas ha orsakats av etanol.

Men iof... jag har ju ingen ny dyr bil direkt. Jag är dessutom en person som gillar att testa nya saker, så jag kanske kommer fortsätta med 25%. MEN, jag kommer följa etanol debatten och vill tex gärna ta del av den omtalade BMW artikeln ovan. Hör gärna av dig om du hittar någon info om "tysta spikningar" Peter.

Det lustiga är att etanol har ju ett högre oktantal, och skall ju tvärtemot vara mindre spik-benäget? Läste på någon motor-trim sida att man just därför kunde öka förtändningen med etanol, utan spikningar. Men den "tysta" varianten kanske är nåt helt annat?

Mvh
// Frank


Postad 2007-02-04 15:57:10etanol, Tierp
Medlem p?Stacken sedan 2007-02-01
Läst 1676 gånger 
Nej precis, jag har och letar fortfarande efter tilltänkta haverier orsakade av etanolen direkt och det roliga är att som säkert många som kommer in på detta med att använda etanol i befintliga motorer, ofta kan få för sig att det bara är ett litet gäng ungtuppar med några gamla Amazoner som pysslar med detta,,, inga lunda inga lunda.

Dessa lyser snarare med sin frånvaro, då det i regel handlar om till största delen mpderna bilar som därmed utan vidare har styrboxar som klarar av att oprimera nya blandningar, dock inom visa gränser förståss innan någon form av ökad bränsletillförsel behövs.

Och det är helt riktigt, eftersom det bland annat av etanolens (E85) högre oktantal gör den mindre spiknings benägen, även om det där finns gränser med, självklart.
Så lär även den "tysta varianten" ingå i denna, men som sagt jag ska med följa upp detta då det rör hela ämnet så att säga.

Som notis så i "vetenskapens" tjänst övergav jag den kända bränsletrycks regulatorn med den senaste familjebilen, en Mondeo 2,0 -99 med 15000 mil, där det nu sitter en Brasilien tillverkad konverteringsbox: AutoFFV som alltså gör bilen lika bränsleflexibel som en "riktig etanolbil.
Och så här långt är jag mycket imponerad av denna och i dess enkelhet, startar och går precis som vanligt,, och ser det hela som inte den minsta risktagning, snarare tvärt om att motorn nu kommer hålla längre än med enbart bensindrift, det är min erfarenhet det.

//Peter


Postad 2007-02-04 16:49:19bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1674 gånger 
Jag kan tyvärr inte hjälpa er med någon länk eller tips om var artikeln finns mer än att det var på en sida med anknytning till just etanolkonvertering.

Det var nog snart två år sedan och jag har inte den kapaciteten att minnas sådana detaljer som var o när.
Det kan ha varit en artikel eller ett foruminlägg från denna killen. Klart var i a f att han konverterat efter alla konstens regler men fick ändå problem.

Anledningen till att jag läste det och ö h t minns något beror på att jag har en likadan motor o då funderade på att försöka konvertera den själv. Efter jag läst om hans erfarenheter så övergav jag idén då friska beg. toppar till M20B20 inte växer på träd o nya kolvar kostar 1700:-/st.

Det känns lite dyrt att experimentera då.....man får mycket bensin för EN kolv. Dessutom kör jag för lite med den bilen för att det ska löna sig inom rimlig tid, med ev. risker inkluderade.

Att det är etanolens fel påstår inte jag. Det får stå för honom eller de som skrev.
Liknande spikningar (ohörbara) finns visst i duktigt trimmade bensinmoterer också.

Jag bara citerar ur minnet.........



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014