Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Köra på Etanol/E85 blandning?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2007-02-04 17:06:05etanol, Tierp
Medlem p?Stacken sedan 2007-02-01
Läst 1493 gånger 
Jo jag blev bara lite förvånad,, om det är någon artikel man missat, av så många artiklar osv man dels samlat på själv till dom man fått tillskickade,,, men ska förstås fortsätta leta om denna BMW och dess historia.

Och enligt denna lista som blir att digrare så finns flera BMW som rullar på mer eller mindre etanol,,, :http://www.e85.webb.se/

Jo kör själv numer heller inte allt för mycket av olika orsaker men ser det ändå ur miljösynpunkt som det enda rätta att tanka sin konverterade bil på så rent biobränsle som det är möjligt och utan att vad som hitills framkomit utan att riskera någonting.
Bor dessutom långt ut på landet, stadgad snart trebarnsfar och måste ha pålitliga bilar vilket jag fullt ut anser mig ha även som konverterade.

//Peter


Postad 2007-02-04 18:23:53gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 1488 gånger 
ja det kan bli en lång artikel.
Peter allt är realativt, och att köra på Etanol enligt din beskrivning går ett tag,ibland 5000 mil andra gånger kanske 25000 mil, dagens bilarär utrustade med Elktronik den är känslig och känner av avgaserna etc etc, det finns små maginaler att spela med, en del bilar kanske klarar 15% andra gör det inte, och som jag läste någonstans så är det inte bara att justera tändningen då förhållandet med Etanol i tanken inte är linjärt.
Kanske svår att förstå, tex om du byter okantal då kan man ändra tändninge och den ändringen är linjär, tvärr så blir effekten inte denssamma på Etanol, utan det som behövs förutom hårdvara är även mjukvara som är anpassad för just den bilen.
Läste någonstans och att någon skrev att bränsleförbrukningen gått ner, Etanol innehåller mindre energi än bensin vilket innebär att man behöver mera bränsle för att göra samma jobb.
Men det är bra att du fått din bil att fungera, men jag tycker det är magstarkt och gå ut som du gör och säga att det går på ALLA bilar, de kan det göra ett tag....
Jag jobbar själv inom branschen och har genom åren träffat "privata" människor som provat hemma i garaget osv osv, och dom är duktiga och energiska, tyvärr blir dom ofta väldigt besvikna när bevisen läggs på bordet.
Därför tycker jag att man bör vara lite mer moderat i sitt sätt att uttrycka sig , då det kan kosta stora pengar i form av reparationer.

Och har du trfäffat bilbranschen som du säger så låter det konstigt att du inte skulle fått dena info också....

Men än engång det är upp till var och en att prova.

Jag hoppar av denna diskution här då det är alldeles för avancerat och krånligt att gå in i detal vilka komponenetr som tar skada osv osv.

Men tror att han från Karlstad bör läsa på lite i Kemin, Etanol är en alkohol,..och det är stor väldigt stor skillnad på de o Bensin..

Mvh Anders


Detta inlägget har redigerats 2007-02-04 18:34:06



Postad 2007-02-04 19:08:33bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1481 gånger 
gitsy:
Det hade varit intressant om du kunde utveckla just vilka komponenter som tar skada o ev. andra nackdelar..
Just för att bredda kunskapen för oss som inte är i branschen.......
Det är ju p g a okunskap i ämnet som tråden skapades o hålls vid liv.


Postad 2007-02-04 19:11:33etanol, Tierp
Medlem p?Stacken sedan 2007-02-01
Läst 1480 gånger 
Jo nog är allt relativt,,, och redan har Anders gjort en missuppfattning,, där det inte alls beskrivs att bilarna kanske bara "går ett tag" på etanol utan snarare betydligt längre på etanol än om det bara varit bensin i tankarna!

Jag anser iaf på fullaste allvar att det inte är vidare magstarkt med det jag/vi pysslar med och sprider, vi tvingar som du ser ingen och trycker extra mycket på just det och gensvaret är inte att ta miste på och det gäller så många även av dina kolleger landet runt med för den delen, som har en lite annorlunda uppfattningar bara.

Och det jag bland annat grundar mycket på är att av dom tusentals med kontakter bara jag haft genom åren både från myndighetshåll, motortrimmare till privatpersoner i detta ämne, så inte är det vidare magstarkt om man bara tänker till lite mer, eller hur?
Hur mycket mindre moderat anses då i så fall man skulle vara mot det som förekommer i dag? Vi påtalar våra erfarenheter vad är felet med det?? Och frågan är hur stor teckning av dessa individer det är som sedan blir besvikna föreligger mig en gåta, visst skulle det förekomma att någon tar sin helt standard bil och tankar 100% E85 utan åtgärd så visst fanken blir han/hon då besviken! Och detta är en risk om något, det tas naturligtvis med ofta upp.

Detta påtalas extra mycket,,, och det som ofta med glids in på att det som "kan" hända och som ingen heller kan garantera från något håll, men ändå så håller grejorna, konstigt det där.

Visst är det oerhört mycket elektronik i dagens bilar som inga lunda behöver hindra möjligheten för att köra på ett alternativt bränsle och ta gärna upp detta med tex BSR Sportsman som till och med numer har färdiga mjukvaror för just 100% etanoldrift.

Så det är inte alls av något av tur jag har med att få mina bilar gå så bra på etanol,,, och som det varit för merparten av dom tusentalet som bara jag haft genom åren i dessa ärenden, och av dessa säkerligen tusentals konverterade bilar bara i det här landet och då speciellt med den senaste tekniken med en färdig mjukvara indviduellt anpassad för respektive bränslesystem.

Så jag instämmer med Anders på den punkten, att fortsatta diskussioner här i detta här, är lite som att uppfinna hjulet på nytt då det som redan flera gånger nämt är långt framskridna sådana på mer lämpade forum, så jag ger mig faktiskt här med.

Men dom som är nyfikna så finns det som sagt tämligen stor erfarenhet på området,, och än en gång, det är upp till var och en att besluta och det viktiga är att lyssna från flera källor.

Tack å hej, trevlig sida annars. :-)

"med spriten där den hör hemma - i bilarnas befintliga tankar"





Postad 2007-02-04 20:44:45Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1471 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2007-02-04 23:44:15Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1469 gånger 
Det var ju inte så mycket inlägg i forumet på etanol.nu. Hur länge har det legat uppe?

Du som vet, Lindfalas. Vad är det man skall göra om man vill köra 25% etanol i en okonverterad bil?

Mvh
// Frank


Postad 2007-02-05 00:09:45Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1467 gånger 
radera (dubbelpost)


Detta inlägget har redigerats 2007-02-05 23:27:37



Postad 2007-02-05 00:10:38Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1466 gånger 
OJ... snubblade över Vägverkets undersökning. Hittade en hel del otrevligheter i dokumentet:
http://www.vv.se/filer/28895/rattad_slutligrapport_%20konverteringsuppdraget2_med%20bilaga.pdf
Bla.a (Sid 25, Studier från Australien)


Citat:
I Australien har man undersökt effekterna av inblandning av etanol upp till 20 procent för typiska fordon i den australiska bilflottan. I en litteraturstudie [16] konstaterades ökad förslitning vid start på grund av att etanolen "tvättar" av oljefilmen på motor-komponenter. Korrosionsskador i bränslesystemet på komponenter av metaller som stål, zink och aluminium samt påverkan på plaster och elastomerer rapporteras också i studien. Orbital Engine Company testade på uppdrag av Environment Australia kompatibiliteten för material i bränsletank och system för tre olika äldre bilmodeller på den australiensiska marknaden [17]. I studien testades metaller, elastomerer och plaster från bränslesystemen från tre bilmodeller från 1985 och 1990 genom nedsänkning i en blandning av 20 procent etanol och 80 procent bensin. Metalldelar i bränslesystemet
(51) 25
såsom bränslepump, insprutningsventiler, tryckregulator, förgasare uppvisade korrosionsskador. Påverkan gällde obehandlade ståldetaljer, aluminium, koppar och mässingsytor. Gummikomponenter påverkades genom svällning eller ökad hårdhet och viktförändring medan inverkan på plastkomponenterna var mindre. Korrosionsskador på tank eller läckage, på grund av att slang och packningsmaterial etc. inte tätar, ökar risken för bränsleläckage. I en fortsättningsstudie [18] kördes fem moderna (årsmodell 2001) okonverterade bilar 80 000 km med en blandning av 20 procent etanol och resten bensin (E20). Ökat slitage observerades på kolv och cylinder samt kolvringar och ventilsäten. Baserat på de australiska testerna kan konstateras att befintliga fordon (i den australiska bilparken) inte är kompatibla med E20. Det är rimligt att anta att förhållanden för de bilar som används i Sverige är liknande som för bilarna i den australiska studien.



Gammalt dokument, så det här borde väl dom flesta läst? Vad säger Peter och Lindfalas om det här?

Mvh
// Frank


Detta inlägget har redigerats 2007-02-05 01:52:35



Postad 2007-02-05 00:11:51Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1464 gånger 
TEST


Detta inlägget har redigerats 2007-02-05 01:12:49



Postad 2007-02-05 00:11:58Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1463 gånger 
TEST


Detta inlägget har redigerats 2007-02-05 01:12:20




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014