Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Lackskydd för amatörer




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-11-23 18:20:00CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 5535 gånger 
Avfettningsguiden under artiklar ger en del bra information kring detta. Olika produkter passar till olika smuts. Produkter med petroleumbas separeras lätt om de späds ut - alkaliska avfettningar skall vanligen spädas ut kraftigt.


Postad 2005-11-23 20:02:07gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 5528 gånger 
Ja Och ofta är det petroliumbas i vax och glansvax o liknande, vilket sitsnämda trådar borde vara ett bra svar på, att man bör undvika avfettning eller väldigt starka tvättmedel.
Men har nu bilen blivit nersmutsad av tex asfalt som också är petrolium i då är det nästan bara avfettning som gäller, och som följd så vill jag vaxar bilen efter en sån tvätt.

Slutsats: undvik avfettning, och tilläggas kan att det finns rostskyddmedel som också innehåller petrolium???
Och jag hade även varit försiktig med dom billiga vaxer som våra bilar är rostskyddade med nu för tiden....
Mvh Anders


Detta inlägget har redigerats 2005-11-23 21:12:23



Postad 2005-11-24 19:34:48Wintershield,
Medlem p?Stacken sedan 2005-10-14
Läst 5492 gånger 
Alkaliska medel spädes med vatten för att få ner pH värdet.Grovt så är pH 7 neutralt=vatten.ph 14 max alkaliskt,ph 0 max surt.Skalan är logaritmisk dvs skillnaden mellan pH 8-9-är många gånger mindre än pH 9-10 som är många gånger mindre än pH 10-11 osv,likaså mot det sura hållet.
Grovt använder man alkaliska medel mot fett olja vaxer mm som förtvålar fetterna så att man kan skölja av dem.Smuts av míneralursprung tex oxider användes surt medel som reducerar dem dvs tar en negativ syrejon från dem och förvandlar dem till mer renodlade former jmf med rostomvandlare.Bromssmuts är känsligt mot sura medel.Men då fälgsmuts är em blandning av fetter olja och bromsskiverester börjar man med ett surt medel tex Hagman fälgrengöring och sen tar bort oljan med ett alkaliskt medel tex Hagmans Insektborttagare.Då har man neutraliserat det sura som kan påverka bromsskivorna.

Avfettare kan vara både alkaliska medel och medel baserat på lösningsmedel.Rostskydd är ofta bitumen blandat i lösningsmedel.Därför skall man inte lägga kallavfettare=lösningsmedel på sidorutorna då de kan rinna innanför dörrarna och lösa upp rostskyddet i dem.

Hoppas att jag förklarade mig klart nog.

Vaxdoktorn


Postad 2005-11-24 20:39:27Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 5485 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-11-25 08:34:09CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 5473 gånger 
Sant. Det är inte lösningsmedlet som är det intressanta här, utan att vax även i härdad form löses upp av avfettning (olika beroende på vaxtyp aoch avfettningstyp). Avfettningsguiden beskriver även lite om detta.

Men trots detta så skall man inte helt skippa dem - alternativet att gnugga bort smuts ger lätt repor och då är det ofta enklare att bättra vaxskyddet lite oftare. Eller välja tåligare lackskydd och /eller mildare avefttning.


Postad 2005-11-25 17:42:38Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 5464 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-07-28 23:01:09Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 4621 gånger 
Frågan är ju hur mycket vax som egentligen blir kvar när du vaxar en lackförseglad yta. Porerna är ju redan mättade/fyllda med lackförsegling och vaxet har egentligen inget att fästa i.

Nej, jag tror fortfarnde inte på "lager på lager", speciellt inte med vax på lackförsegling. Personligen tror jag det gör mer skada än nytta (lösningsmedel i vaxet, samt nötning av förseglingen när man polerar på/av). Nä, då tror jag mer på att efter ett antal månader komplettera med en skonsam Hydrowax behandling när det yttersta lackförseglingslagret antagligen börjat mattas av.

Mvh
// Frank


Detta inlägget har redigerats 2006-07-28 23:03:05



Postad 2006-07-29 18:11:24Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 4602 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-07-29 18:19:22Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 4600 gånger 
Jag tror att det helt enkelt handlar om vilket vax. Utställningsvax intehåller tex kanske inte så starka lösningsmedel som löser upp annat.

Hydrowax verkar inte inehålla starka lösningsmedel och man behöver inte polera av det, så ja, jag tror det är skonsammare att efterbehandla mer.

Men gör du som du tror mest på så gör jag det jag tror mest på. Orkar inte diskutera detta vidare.

Mvh
// Frank


Postad 2006-07-29 18:30:24Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 4597 gånger 
Meddelandet borttaget!



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014