Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Växellådsolja




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-12-08 18:24:59bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 5108 gånger 

Ok!!!
Ja ä nöjd med den.

Mvh/David


Postad 2005-12-08 19:42:51Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 5098 gånger 
Vilken Redline olja sa du att du körde med?

// Frank



Postad 2005-12-08 21:04:21bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 5092 gånger 
Hej Frank.
Ja kommer inte ihåg ve den hette.
Men den va rätt så dyr.
Men växelådan blev som ny....
Hade den i min förra bil oxå.

Mvh/David


Postad 2005-12-08 21:31:56Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 5090 gånger 
Asså.. det här med växellådsoljor är ju en ännu större jungel än motoroljor.

Är fortfarande inte på det klara med vad jag skall använda. Castrol SMX-S, TAF-X, Redline MTL eller Race ATF Type F? Jag blir tokig...

Vad jag förstår har jag en ATF olja i nu, och växlingen går "lätt" i alla temperaturer, men det är synkningen som inte alltid känns perfekt. Så vad jag förstår skulle jag haft en aningens tjockare olja då..?

// Frank


Postad 2005-12-08 21:51:53turtle,
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-07
Läst 5086 gånger 
tycker du skall prova mobil ´s växellådsolja (syntet) körde med det i min gammla mitsubishi. var mycke lättare att växla när det vart kallt. Inga problem alls


Postad 2005-12-08 22:17:56Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 5083 gånger 
Fler alternativ gör inte saken lättare direkt ;)

// Frank


Postad 2005-12-09 18:48:24gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 5075 gånger 
Anledningen att en del biltilverkara använder ATF olja är för att växellådan skall kännas smidig och att det skall gå lätt att växla i speciellt kalla temperaturer, detta beror på konstruktionen av väkellådan.

ATF olja är enligt min mening inte bra nog för att användas i en transmission, denna olja är främst för hydrauliska system.

Om du kan leva med att växellådan blir en aning trögara vid kall väderlek så skulle jag rekomendera dig att använd motor olja och då gärna syntet , syntet därför att viskositeten är bättre vid kall väderlekar.

Valet av oljor är inte så svårt för oss som jobbar inom denna bransch, då det är väldigt små skillnader på kvaliten av oljor, då jämför jag oljor som har ungefär samma prisklass, för att förtydliga vad jag menar: om man skickar motorljor av olika märken till ett labratorium och får fram innehållet i dessa oljor då kan man se hur små skillnader det egentligen är, den olja som sticker ut lite mer än alla andra oljor är Mobil 1, den innehåller lite mer av dom goda ämnena än dom flesta kända märken gör.

Men så till vårat behov: om vi som vanliga bilägare och kör ca 2000 mil per år och kanske byte olja var 1000 mil som tex jag gör, då är det ingen större skillnad om du använder Shell, Castrol, Statoil, Preem eller liknande oljor, även Biltemas syntet olja går in under dessa märken
men man skall då jämför syntet och syntet tycker jag.
Men sen finns det också mineralojor som har bättre kavlitet än dom billigare syntet oljor.

Du kanske inte blir något klokare på detta men hoppas du förstår vad jag menar.

Motorlja i växellådan är bättre än ATF, därför att motoroljan har bättre smörjegenskaper och är inte så känslig för tex fukt, motorljan har dessutom mer av dom ingredienser som renar och löser upp gammla avlagringar, mens ATF skall ha rena system, tex hudraul system

Mvh Anders



Detta inlägget har redigerats 2005-12-09 18:49:23



Postad 2005-12-09 21:07:37Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 5069 gånger 
Var och snackade ganska länge med en kille på Laitis/Autoexperten och han hade faktiskt en likadan bil själv. Han rekommenderade stenhårt Redline, och enl. både honom själv och rek. tabellen dom hade där så är det "Redline MT-90" som gäller. Svindyr... 180kr/litern, men det kostar väl att ligga på topp antar jag. Blir nog att investera i den. Hoppas bara det inte ställer till några problem att jag har lite ATF-oljerester kvar i lådan då jag byter?

// Frank


Detta inlägget har redigerats 2005-12-10 00:32:29



Postad 2005-12-10 00:19:09bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 5059 gånger 

Hej Frank.
Bra val att använda Redline.
Den är dyr.
-Men riktigt bra!

Redline har en annan riktigt bra produkt som ni ska prova.
Den heter Redline Waterremower & Antifreeeze.
En flaska räcker till ca:950 liter bensin.
Och den är helt suverän....
Vid fukt & kyla kan bilen få en knackig gång.
Man kan ju även få isproppar i insprutningsmunstycket.
Förra vintern hade ja det problemet knackig gång samt en ispropp i insprutningmunstycket.
Etfter en rejäl dos av detta medlet.
Så gick bilen klockrent hela vintern.
Jämnare gång & inga nya isproppar.
Det kostar ca:125kr på Autoexperten.
-Löser upp vatten i bränslet
-Sänker vattnets fryspunkt
-Smörjer både vattnet & bränslet
-Rengör spridare & förgasare
-Förbättrad verkningsgrad med 2-3%
-Förhindrar korrosion
-Innehåller ingen alkohol
-För både bensin & disel

Kolla även alla andra produkter som Redline har.

http://www.redlineoil.se/

Red Line Växellådsolja
Många tillverkare av växellådor har historiskt rekommenderat användning av ATF- eller motoroljor till manuella växellådor. Det är ingen optimal rekommendation, därför har Red Line utvecklat MTL & MT-90. När det gäller manuella synkroniserade växellådor använder man sig av två kvalitetsbegrepp, det ena är smörjkvalitet och det andra är växlingskvalitet. Båda är väl tillfredsställda med MTL & MT-90 som ger ett mycket gott skydd tillsammans ed att växellådan blir mycket lättväxlad. Var noga med vilken olja du väljer till växellådan eftersom valet av olja ofta är hela skillnaden mellan en väl- och en dåligt fungerande växellåda.


Red Line Växellådsolja

• Möjliggör snabba upp- och nedväxlingar utan missljud.
• Mycket temperaturstabil för bästa växlingsegenskaper och skydd under alla temperatur- och driftsförhållanden.
• Ger bästa möjliga skydd för växeldrev och lager.
• Sänker temperaturen i växellådan under drift.
• Ger snabb smörjning och förlänger växellådans livslängd.
• Kan användas med förlängda bytesintervaller.
• Ökar verkningsgraden med 1-5 % för bättre bränsleekonomi och minskat slitage.



Mvh/David


Detta inlägget har redigerats 2005-12-10 12:15:37



Postad 2005-12-10 12:37:40bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 5040 gånger 

Redline har en annan riktigt bra produkt som ni ska prova.
Den heter Redline Waterremower & Antifreeeze.
En flaska räcker till ca:950 liter bensin.
Och den är helt suverän....
Vid fukt & kyla kan bilen få en knackig gång.
Man kan ju även få isproppar i insprutningsmunstycket.
Förra vintern hade ja det problemet knackig gång samt en ispropp i insprutningmunstycket.
Etfter en rejäl dos av detta medlet.
Så gick bilen klockrent hela vintern.
Jämnare gång & inga nya isproppar.
Det kostar ca:125kr på Autoexperten.
-Löser upp vatten i bränslet
-Sänker vattnets fryspunkt
-Smörjer både vattnet & bränslet
-Rengör spridare & förgasare
-Förbättrad verkningsgrad med 2-3%
-Förhindrar korrosion
-Innehåller ingen alkohol
-För både bensin & disel

Mvh/David


Detta inlägget har redigerats 2005-12-10 12:40:49




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014