Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Växellådsolja




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-12-10 16:30:52Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2075 gånger 
Jaha... då har man fått ett nytt bud, från redlineoil.com. Han jag pratade med där var övertygad om att jag skall använda deras D4ATF istället för MT-90 som försäljaren på Autoparts rekommenderade (och även stod i deras rek tabell).

*Suck*

// Frank


Detta inlägget har redigerats 2005-12-10 20:03:52



Postad 2005-12-10 21:08:37bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 2057 gånger 
Ok det finns många olika växellådsoljor.
Hm konstigt att det står en rekomendation i Autoparts tabell.
Och att redoil.com rekomendrar en annan....

Men ja tror iofs att båda oljorna är bra...

Mvh/David


Postad 2005-12-10 23:39:15Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2054 gånger 
Ja, visst är säkert bägge oljorna bra, men dom verkar ha rätt så olika viskositet; något som verkar ha stor inverkan på funktionen...

// Frank


Postad 2005-12-11 03:24:07bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 2050 gånger 
Ok har du rätt i
-Skillnad i viskositet.
Hm kom precis hem nu.
På vägen hem kollade ja på andra bilar.
Va människor sköter sina bilar illa.
Bilar från 95-00 som ä helt matta i lacken mm

Mvh/David


Postad 2005-12-11 20:10:21STR, Uppsala
Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19
Läst 2036 gånger 
Frank,

Du kan lugnt använda Redline D4 ATF som dom rekommenderar. Det blir nog minst problem om man följer rekommendationerna.


Postad 2005-12-11 20:41:38Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2033 gånger 
STR: Jo, precis. Men problemet är just att jag fått olika rekommendationer från olika håll.

Väljer jag D4ATF (vilket det faktiskt lutar mot) så går jag ju emot Autoparts och deras rekommendationstabell...

// Frank


Postad 2005-12-14 17:12:31gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 2023 gånger 
Jag jobbar mycket med oljor inom mitt yrke och har kontakter i USA, vågar påstå att dom flesta ( kan finnas något undantag) oljor i USA är av sämre kvalite än dom Europeiska.
Ofta ligger USA 1-2 år efter Europa i utvecklings kvaliten.
Vidare så har man i USA andra krav än vad vi har här i Europa.
Våra oljor här i Eurpoa är klart mer miljövänliga och håller som sagt högre kvalite.
Det finns en uppsjö av små olje leverantörer i USA som söker lycka här i Europa och jag möter dessa i mitt jobb.
Dessa små bilrekvisita företag som tar in dessa oljor,tjänar bra med pengar på dessa oljor...., dessa oljor är billiga i inköp, sen marknadför man dessa hårt och den vanliga konsumenter som inte har tillgång till den tekniska data går på detta med hull o hår.
Vill bara upplysa medlemarna på Stacken om detta.
Mvh Anders


Postad 2005-12-14 19:22:33Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2021 gånger 
gitsy, okey...

Men du menar inte att Redline är ett "dåligt" märke eller?

Hade du något tips om ifall jag skall använda D4ATF eller MT-90?

// Frank


Postad 2005-12-14 20:23:43gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 2017 gånger 
Jag vet inte mycket om red line, men den har inget dåligt ryckte, men den är dyr, berättade bara mina erfarenheter om oljekvalite och att dom flesta oljor från USA är av sämre kvalite än dom Europeiska.
Men BMW rekomenderar RED LINE så den är nog inte dålig.

I ditt tillfälle hade JAG använt syntetisk motorolja i växellådan.
Jag kör på Biltemas 5w-50 i växellådan på min Merca samt att jag använder den i Backslaget på båten, och den fungerar utmärkt.
Har den också i motorn på Mercan och även i Dieselmotorn i båten.
Backlsget i en båt för verkligen jobba tungt då den hela tiden "jobbar i uppförsbacke", ATF klarar inte den samma påfrestning i ett mekaniskt backslag.

Motoljan fungerar upp till 130°C och så varm blir det inte i en växellåda

Men du ska göra det du tycker är och känns bäst för dig själv och din plånbok.
Detta är bara rekomendationer av vad jag skulle gjort

Sen är det svårt att förklara allt i detalj via mail, det är så lätt att det blir missförstån tyvärr.


Mvh Anders




Postad 2006-01-14 21:30:36Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1980 gånger 
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter nu.

Köpte 4L Redline MT-90 för 720kr på Mekonomen. Bytte till den och det blev SÄMRE. Lådan gick generellt trögare (vilket i sig inte hade gjort så mkt) men dessvärre blev även syncningen sämre. For då till Mazda (Bergners bil i Umeå) och köpte det dom körde med där; dvs en ATF olja (nåt märke jag ej hört talas om faktiskt), 4L för 210kr. Blev genast mycket bättre igen.

Så läget nu är att lådan känns generellt lite bättre än innan jag började greja runt. Tyvärr är det fortfarande svårt att få en mjuk växling om jag drar ur den endel på 1:an och sedan växlar till 2:an, men det kan jag nog leva med...

// Frank



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014