Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Växellådsolja




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-01-15 09:42:36gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 2425 gånger 
Intressant upptäck du gjort, ett råd kan vara att skölja ur lådan med Diesel för att tvätta den, detta var lösningen på SAAB för några år sedan.
Fyll oljan kör bilen långsamt 50-100 meter så Dieseln skätter runt, växla igenom alla växlarna på denna tiden, låt bilen stå en stund kör den sedan samma sväng igen, tappa sen ur diesel och byt sen ATF olja 2-3 gånger väldigt snabbt så du får ur alla DIESEL.
Dieslen löser ofta upp dessa avlagringar som kan samlas på synkringarna.
Detta känns kanske inte som någon behaglig behandling men det tvättar lådan effektivt.
Men hur långt har din bil rullat?? kan ju också vara så att den börjar bli sliten.
Mazda är fina bilar som rullar lång, men dom är inte helt felfria.

vh Anders


Postad 2006-01-15 10:47:31Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2421 gånger 
Anders, den har gått en bit över 14000 mil. Inte mycket för en -90 alltså. Det allmänna skicket kan du se här:
http://mazda.chotai.se/

Intressant det där att tvätta ur lådan med Diesel. Men det låter som det krävs en ordentlig insats och en hel del olja (=pengar) så jag tror jag kör vidare så här tills vidare. Det är som sagt bara 2:an som inte känns helt bra, när man varvat ur den endel på 1:an.

// Frank


Postad 2006-01-15 15:07:13gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 2413 gånger 
Ok, det behöver ju inte vara något fel.
Då du drar ur ettan som du säger så brukar man ganska normalt vilja ha in 2:an så fort som möjligt, kan ju vara så att synkringarna helt enkelt inte hinner att öka varvet på 2:asn växel så det går jämt och mjukt, detta känns igen på flera bilar.
14000 mil är inte mycket på en sån bil, men det finns överraskningar på Mazda...
Hade en 323 -99 som styrenheten la av på kostnad 22000... bit i den på en bil som knapt är värd 50000, dom kan ta betalt Mazda, så att köpa billigt kan bli dyrt ibland.
Men de e fina bilar annars, trivdes bra med den jag hade.

Kul att höra din kommentar om oljan, USA är inte alltid bäst även om dom tillhör dom större..sen är dom duktiga att marnadföra sig.

Vad använder du på däcksidorna var det Linolja där eller??

Ser riktigt fräcsh ut, kör försiktigt med den och dra inte för mycket bara..

Mvh Anders


Detta inlägget har redigerats 2006-01-15 15:11:35



Postad 2006-01-15 15:12:57Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2409 gånger 
Jo... och den här 2.2L motorn är lågvarvsstark, så det finns egentligen oftast ingen anledning att varva på 1:an, utan man kan som lägga i 2:an så fort man fått lite fart på 1:an...

Fördelen med den här bilen är också att det mesta finns att få billigt på skroten. Man kan också få hela reservdelsbilar för några tusen. Gäller bara att ha nånstans att ha dom ;)

// Frank


Detta inlägget har redigerats 2006-01-15 19:29:48



Postad 2006-01-22 20:11:25STR, Uppsala
Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19
Läst 2384 gånger 
Frank,

Hur länge körde du med Redline oljan i.

Min erfarenhet av Redlines oljor är mycket bra. Men det har alltid synkat lite dåligt på nån växel dom första milen. Sedan har det varit en fröjd att växla.

Oljan jag använt till min XC70 är Redlines MTL den är tunnare än MT-90.

Jag litar då fullt ut på Redline men det gäller att hitta den rätta oljan till rätt applikation.

Det låter som att Redlines ATF D skulle varit den rätta oljan till din växellåda.

Men du har ju redan en ATF olja som fungerar verkar det som.


Postad 2006-01-22 22:26:02Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2381 gånger 
Jag körde inte så länge med oljan i, men förändringen kändes ju direkt. Lika så när jag bytte tillbaka till ATF.

Jo, jag var inne på D4 ATF ett tag, men det var olika bud från olika håll, och jag valde att gå på Redlines rekommendationstabell, där det stod MT-90 för min låda. Men jag tvekar inte på att Redline gör bra oljor, men dom kanske missat i sin rekommendationstabell. Hur som helst så kändes det för dyrt att testa en annan av deras oljor också, så det blev ATF oljan som dom kör med på min auktoriserade Mazda verkstad i stället, för 210kr/4L.

När jag var ute och körde idag så tänkte jag just på att den fortfarande inte känns perfekt, när bilen är kall. Men när den är varm så finns det inget att klaga på.

// Frank


Detta inlägget har redigerats 2006-01-24 21:35:57



Postad 2006-01-29 14:44:07STR, Uppsala
Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19
Läst 2359 gånger 
Det är normalt så att när man byter olje sort att det tar ett tag innan den nya oljan har tagit över efter den gamla oljan.

Det beror på olika basoljor samt olika additiv.


Postad 2006-06-06 21:30:57Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2275 gånger 
Har haft fortsatta problem faktiskt, sedan jag slängde i den billiga Mopar ATF oljan jag köpte på Mazda. Största problemet har varit första gången jag lagt i 2:an när jag kört iväg med kall motor/låda.

Har kännts lite surt när jag lade ut nästan 700kr på Redline oljan som fungerade dåligt, och sedan drygt 200kr på Mopar oljan, men jag tänkte ändå göra ett försök till och köpte nyligen Catrol TQ Dexron III (mineral, men förmodligen ganska bra sådan) som kostade ungefär 100kr litern. Funderade även på Transmax Z som är en syntetolja, men ville inte lägga så mkt pengar den här gången.

Problemen med första växlingen till 2:an har försvunnit, men tyvärr är syncningen mellan växlarna fortfarande inte helt mjuk/oljad som jag skulle vilja ha den.

Tyvärr hade jag glömt bort tipset med Diesel som stod här, men jag börjar bli rädd för att min växellåda av någon anledning inte är helt ok, och då lär det väl inte hjälpa vad jag än hittar på...

// Frank


Postad 2006-06-08 08:33:21ridern, Arvidsjaur
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 2269 gånger 
Har också en mazda 626 och deras växlar är inte smidiga på 1:n och 2:n, tycker de flesta 626:r har dessa problem. Oljor är ju inga mirakelmedel som kan göra en inte alltför bra växellåda till en bra en, likaså kan den inte laga lite slitna synkringar eller lagerglapp. Det är ju inte precis Borg&Wagner och ZF-lådor i dessa bilar tyvärr.


Postad 2006-06-08 20:47:13Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2265 gånger 
Kanske är så?

Om oljor inte är mirakelmedel för växellådan så kanske det här är: http://www.rvs.se/products/page59.html
=)

// Frank



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014