Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Tcnano skämt?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-03-23 10:14:44Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 5764 gånger 
Breedmachine, jag vet många som vill ha glasbehandlingarna. Jag tycker att det är grymt skönt när vattnet bara rinner av rutorna, använder mkt sällan torkarna. Att den lilla is som finns på rutorna när man skall skrapa dem gör det hela inte så mkt sämre.

Jag köper inte allt med Nano men visst kan det funka, inom bilvården har det inte hänt så mkt. Många av produkterna som finns ute har funnits i ~20år. Speciellt på rubbingsidan, där finns det medel som har funnits i ~30 år t.ex. Lahega 11 mfl. Med andra ord, hedenhös. Nu med dagens lacker så krävs det helt andra polermedel och trissor för att utföra en polering. Bra med lite nytänkande och nyskapande.

Men vill som sagt testa och klämma lite på prylarna innan jag fäller domen. Om lackbehandlingarna är lika bra som glasbehandlingarna så är nano framtiden för lackskydd.


Postad 2006-03-23 11:11:33sinus, Göteborg
Medlem p?Stacken sedan 2006-03-13
Läst 5755 gånger 
Tycker inte det verkar vara bättre än det som redan finns att tillgå, menar deras clean&polish ska alltså fungera som cleaner/plish/lackskydd upp till ett år. Okej då kan jag mao göra som vanligt o använda cleaner/polish & ett lackskydd.

Sen har vi deras lackförsegling,

Citat:
Bygger också upp en skyddande hinna eller "sköld"som är smuts- och vattenavvisande.

och detta gör alltså inte andra lackskydd eller vaxer?




Postad 2006-03-23 12:08:57Breedmachine,
Medlem p?Stacken sedan 2004-07-24
Läst 5750 gånger 
Jag avfärdar inte nanotekniken, uppfattar bara just tcnano fenomenet som en bluff, men det måste ju inte vara så bara därför..

Rutmedlen har ju som sgt kommit och gått, och folk slutar använda dem, vare sig det är nano teknologi som håller i tusen år..
Om det skyddar mot stenskott kan jag stå ut med dropparna;)

Nej men som jag sa, inget är omöjligt, men med denna tråden vill jag bli upplyst, inte höra att jag är dåligt påläst, eller att fälgar blir oförstörbara när man behandlar dem..

Och hade medlen haft dem egenskaperna som det står på sidan, hade de automatiskt uppmärksammats mer och fortare, då väldigt många hört talas om men ingen testat, eller kan ge exempel på nån som gjort.

MVH/


Postad 2006-03-23 13:22:04jonker70, Örbyhus
Medlem p?Stacken sedan 2006-02-25
Läst 5743 gånger 
Spännande diskussion detta !



Postad 2006-03-23 17:21:59bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 5733 gånger 
Jag läste en klok tanke någonstans.

Citat:
"Om nanotekniken eller andra lackskydd åstadkommit ett skydd som varar så länge som de påstår, varför finns det inte ett enda bilmärke som anammat detta och levererar sina bilar med det. Inte ett enda lyxbilsmärke eller sportvagnsmärke har det ens som option."

Jag läste också i DN en kommentar till Ditecs testprotokoll som de gör reklam för och rider på så mycket i sin reklam.
"Det är inte en fullständig provningsrapport utan en kommentar som endast gäller EN bil" säger en kille som jobbar på SP i Borås som utförde testet.
Det kan också vara något att bita i för Ditecfantaster......


Detta inlägget har redigerats 2006-03-23 17:23:17



Postad 2006-03-24 20:17:14CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 5710 gånger 
Breedmachine: Det test du efterfrågar har jag redan gjort: http://www.stackenbilvard.se/Showartikel.asp?id=40

Skillnaden är mycket stor mellan Rain-X och SIVo clear. Både vad gäller effekten, men framförallt livslängden!
SIVO clear ger efter över ett halvår fortfarande ett perfekt resultat. Rain X var i princip helt borta efter ett par (?) månader.

Som bilvårdsprodukttestare på Stacken så har jag förmånen att testa många produkter varje år. Ärligt talat har jag inte blivit mer nöjd och imponerad av en produkt på länge (bästa sedan clay bar för några år sedan?). Likaså har jag fått otroligt bra respons från de bilägare var bilar jag lagt rutprodukter på.

Rutbehandlingarna är alltså enligt mig verkligt bra. Inte bara för suverän avrinning och en mer ren ruta, utan också för så lite och extremt lättborttagen is! Otroligt smidigt för den som inte alltid står i garage/carport på vintern.

Att asvstötningen av smuts, is och vatten etc blir så extrem är pga de extremt fina partiklar - det blir en så fingropig yta så ingenting fastnar. Som jag beskrivit tidigare så används detta i många andra produkter, tex mot algtillväxt på båtskrov och stekpannor.

Hur bra livslängden är på nanolackskydd har jag ingen aning om. Jag har aldrig testat. Eftersom tex SIVO ger ett intryck av epoxylim och det ganska lätt blev rester som var svåra att polera bort, så kan man inte ha det som lackskydd. Dvs en motsvarande lackskyddsprodukt måste kanske kompromissa med mer lättarbetade och glansgivande egenskaper (???).

Som sagt så har jag fått email om förfrågningar om nanolackskyddstester, men i praktiken aldrig fått några prover. Men det blir inte nya tester förrän framåt sommaren och då kan jag inhandla några produkter om ett stort intresse finns.

MVH/CRV


Postad 2006-03-25 14:08:35jonker70, Örbyhus
Medlem p?Stacken sedan 2006-02-25
Läst 5695 gånger 
hej och hallå, ville bara tala om att Mercedes erbjuder en "nano"lackering på sina exklusivare modeller .
så det finns! och kostar därefter.,
jag hörde att cA: priset var 60 000,men ........
så det finns!
men det finns ju billigare alternativ! det vet JAG också.....


Postad 2006-03-25 14:16:38Breedmachine,
Medlem p?Stacken sedan 2004-07-24
Läst 5691 gånger 
Hej du.
Jo läs i högglanspoler tråden så har jag kommenterat dem där.

Har inte hittat nån speciell skillnad mot de andra hårda lackerna, urslag och repor är nog svåra att motverka.

mvh/


Postad 2006-04-06 19:25:09CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 5626 gånger 
Läste precis att en undersökning visat att 75 svenska föratag är aktiva inom nanteknologi. SÅ det är ett aktivt område vi lär höra mer om...


Postad 2006-04-06 20:41:24bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 5621 gånger 
Kopierar ett inlägg jag skrev på annat forum just om nano:

"Jag har letat på ett antal sidor just om livslängden på nanoprodukter. Det är främst till lack jag kollat.
Ingen hittills har utfäst längre hållbarhet än max 2 år. Låt oss säga att det håller hälften - ett år med gott resultat hela tiden. En behandling kostar 700-1200 kronor - bara i material. Vissa sägs räcka till 2 behandlingar, men det är det ingen som vet med säkerhet. Förarbete och material till det ej inräknat.

Produkterna innehåller så liten mängd vätska att dosering kan bli svår och risken för feldosering ökar. Det finns inga marginaler vad jag kan se. Ta det i åtanke när man ser till kostnaden.
Jämför med ett vanligt lackskydd som kanske kostar 70-100 kronor per behandling med allt material inräknat.

Förarbetet är i stort sett detsamma, det är påläggningen av lackskyddet som skiljer . Poleringen kommer man ändå inte undan.
Förnyelsen av skyddet måste tydligen göras lika ofta om jag förstått rätt. T o m oftare jämfört med vissa produkter.

Det enda man kan säga att man tjänar är kanske att man inte behöver tvätta så ofta, bara skölja av med vatten. Men man slipper inte undan tvätten heller. Bara att kanske tvätta lite mer sällan. Och...

Ingen har kunnat säga hur skyddet reagerar mot salt, avfettning m.m. Det får vidare tester avgöra.
Det enda försäljningsargument som man rkitigt kan rida på i förhållande till ordinärt lackskydd är lotuseffekten och att skiten inte fastnar.

Var och en bildar sig givetvis en egen uppfattning om saker o ting, men när man som jag har varit med ett tag och sett reklam o annonser o annat "skryt" om rekondprodukter så tar man det med en mild gäspning.

Vad gäller nano till glas så kan det vara annorlunda, men kanske inte ändå. Hur många har provat Rain-X (tror jag det heter) som funnits sedan 70-talet? Det är inte dåligt vad gäller avrinning och det håller hyfsat länge. Men det gör egenttligen bara nytta när det regnar. Personligen kör jag inte så många gånger/år i regn och när det händer så har jag inga problem med mina torkare, de funkar klockrent och det känns på något vis tryggt att de vispar där vid ett fåtal tillfällen per år.

Ibland känns det rätt skönt att vara "bakåtsträvare"..... ur en realistisk synvinkel."



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014