Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : poleringen misslyckades




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2007-06-28 22:12:08HD, westcost
Medlem p?Stacken sedan 2005-09-29
Läst 3171 gånger 

Citat:
Du måste först o främst ha exakt variant på kulören (inte helt lätt att blanda i små volymer om jag förstått rätt då recepten inte är anpassade för det).



Den minsta volymen lackeraren kan blanda är 1 dl och eftersom dom väger färgen så blir det ingen skillnad om man blandar en liten eller större mängd.
Men det kan vara värre att få rätt nyans (verkar vara svårare med vatten baserade färger).


Detta inlägget har redigerats 2007-06-28 22:14:35



Postad 2007-06-29 03:50:28Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 3118 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2007-06-29 10:32:41bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 3080 gånger 
HD:
Mindre mängder kan vara svårare att dosera eftersom det är svårt att "dela" en droppe vid blandningen.
En dropp kan göra otroligt mycket vid blandningen.
Alla klarar inte det.
Ju mindre mängder, desto mindre droppar :=)


Postad 2007-06-29 17:30:58HD, westcost
Medlem p?Stacken sedan 2005-09-29
Läst 3043 gånger 
Lackeraren har då lyckats hittills med det jag har köpt :)


Postad 2007-06-30 08:27:07rlu69,
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-23
Läst 3003 gånger 
Är det någon här som haft en liknande skada och fått den omlackerad? Hur blev det? Syns omlackeringen?

mvh Rogge


Postad 2007-06-30 10:52:04Speedman, Alvesta
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 2980 gånger 
Tommyman:) Varför slipa på en lackskarv?? Det blir riktigt ful skarv hur man än gör. Kan lätt krypa fram var skarven är lite senare.
Finns andra medel som räcker med lite lätt polering, känns smidigare:)
Och VARENDA kund som varit hos oss har varit grymt nöjda. Så självklart fungerar d att spot-repaira det mesta. Med spot-repair menar jag just d. INTE någon som ska lackbättra med sprayburk och våtslipa lackskarven!!

Här är en som lackerat på en ecsort cossie, höger bakskärm. Blir sådär när man gör det med sprayburk:
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/P6170035.jpg
Här är den spot-repairad:
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/P6220024.jpg

Här är samma bil med stötfångaren höger bak som är sprucken i nederkanten:
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/P6170039.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/P6180050.jpg

Här är lackskarven, mitt på där ljuset ligger:
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/P6220031.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/P6220030.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/P6220017.jpg

Menar inget illa mot någon annan med mitt inlägg, eller att vi är bäst och kan bäst. Men gillar inte när andra skriver det inte går göra spot-repair när det går alldeles utmärkt. Klart det inte går med, om man får kalla de "hobbymek". Men gör man rätt går det allra mesta.


Detta inlägget har redigerats 2007-06-30 10:56:24



Postad 2007-06-30 11:06:06Tommy The Polish Man, Wild Wäsby
Medlem p?Stacken sedan 2004-07-02
Läst 2959 gånger 
Jag har både själv gjort sådana reparationer kundbilar samt lämnat in till lackerare som gjort jobbet åt mina kunder och, man har då inte kunnat se att det är reparerat.
Du frågade förut om man kan se skillnad på klarlacken och det vill jag påstå att du inte kommer att ha problem med.
Problem som kan uppstå med klarlacken är möjligen att strukturen (apelsinksalsyta) kan skilja efteråt. Är det ett dåligt arbete på övriga bilen så kan skärmen bli bättre eller vise versa.
Skadan du har sitter på ett perfekt ställe för att kunna åtgärda den väldigt snyggt. Anledningen är att de sitter långt fram.

Du får givetvis ingen nyansskillnad mot lyktglaset.

Ovankant på skärmen böjer kraftigt in mot huven vilket gör att om man gör utduschningen så att den slutar där välvningen börjar, ljuset bryter vid välvningen så att färgskillnader inte syns. Överdelen på skärmen har ju exakt samma nyans eftersom den är olackerad (med metallic).

Främre nederkant på skärmen kan lackeras ända ner till kofångaren. Vinkeln som kofångaren har mot skärmen gör att ljuset bryter och färgskillnader blir svåra att upptäcka.

Du har även välvningar på skärmkanten där man kan utnyttja hur ljuset bryter.

På övrig del av skärmen som ligger i vertikalplanet så gör utduschningen så att eventuell nyansskillnad tonas ut till nästintill det obefintliga.

Om jag var tvungen att välja en skada någonstans på bilen som sedan skulle trollas bort så skulle jag välja där du har den.

Tommy "The Polish Man"


Postad 2007-06-30 11:28:54Tommy The Polish Man, Wild Wäsby
Medlem p?Stacken sedan 2004-07-02
Läst 2944 gånger 

Speedman! Nu skrev vi visst i munnen på varandra.
Jag tror nog att vi menar samma sak när det gäller hur man ska lägga metallicen, jag skriver att man gör en utduschning med metallicen för att utnyttja hur ljuset bryter samt tona ut på övrig yta och och du kallar det spot-repair. Det viktiga är att man inte i det här fallet lackerar hela skärmen med metallic då kan nyansskillnader bli så stora så att man får "depp" alternativt hängläpp.

Jag är inte av den uppfattningen att man inte kan göra spot-repair, har själv gjort det på skadade skärmkanter med gott resultat och jag är absolut ingen lackerare. Jag använder en air-brush spruta. Hur vet vi/du att firman som bilen lämnas in till besitter samma kunskaper som dig?

Det är precis som du säger att man behöver inte slipa ihop skarven utan man kan polera ihop det, det beror på hur duktig den med sprutan var. Har fått in sjukt dåliga övergångar där jag valt att slipa men jag har också kunnat polera ihop det när övergångarna varit bättre.

Framskärmen i det här fallet är så liten så att jag anser att man bör klarlacka hela för att nå bästa resultat.
Nu är den här skärmen dessutom polerad innan tillräckligt mycket för att det skulle bli hål. Om man då ska polera ihop övergången mellan klarlackerna så är det risk för att man polerar hål igen. Tidsmässigt så går det ju fortare att klarlacka hela skärmen än halva för att sedan polera ihop det och materialmässigt så måste skillnaden vara försummbar.

Gör jag rätt så kommer två bilder med i det här inlägget, det är egentligen inte en skarv men ett exempel på hur en dålig övergång skulle kunna se ut och jag då skulle föredra att slipa innan.

Tommy "The Polish Man"


Postad 2007-06-30 11:38:09Tommy The Polish Man, Wild Wäsby
Medlem p?Stacken sedan 2004-07-02
Läst 2932 gånger 

Blev tydligen tvungen att lägga bilden på när det var färdigt i ett nytt inlägg.
Man ska också veta att det finns flera sätt att uppnå ett bra resultat sedan är det upp till kunden att bestämma vilket alternativ han vill välja. Det är viktigt att förstå när man diskuterar här, finns ingen anledning att försöka överbevisa varandra utan det som är intressant är att få ta del av olika sätt att uppnå önskat resultat.

Tommy "The Polish Man"


Postad 2007-06-30 16:05:05rlu69,
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-23
Läst 2914 gånger 
Jag får tacka för alla inlägg och bilder. Nu kan jag sova bättre! Tyvärr så är det semestertider nu (om man kan säga så!) och lackeringen kommer att ske i början av augusti. Jag lägger in några bilder på bilen när det är klart så får ni se hur det blev...

Trevlig sommar!
/Rogge




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014