Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
| Postad 2007-06-29 03:50:28 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 3118 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
Postad 2007-06-29 10:32:41 | bustorp, Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01 | | Läst 3080 gånger | | HD: Mindre mängder kan vara svårare att dosera eftersom det är svårt att "dela" en droppe vid blandningen. En dropp kan göra otroligt mycket vid blandningen. Alla klarar inte det. Ju mindre mängder, desto mindre droppar :=)
|
Postad 2007-06-29 17:30:58 | HD, westcost Medlem p?Stacken sedan 2005-09-29 | | Läst 3043 gånger | | Lackeraren har då lyckats hittills med det jag har köpt :)
|
Postad 2007-06-30 08:27:07 | rlu69, Medlem p?Stacken sedan 2005-08-23 | | Läst 3003 gånger | | Är det någon här som haft en liknande skada och fått den omlackerad? Hur blev det? Syns omlackeringen?
mvh Rogge
|
Postad 2007-06-30 11:06:06 | Tommy The Polish Man, Wild Wäsby Medlem p?Stacken sedan 2004-07-02 | | Läst 2959 gånger | | Jag har både själv gjort sådana reparationer kundbilar samt lämnat in till lackerare som gjort jobbet åt mina kunder och, man har då inte kunnat se att det är reparerat. Du frågade förut om man kan se skillnad på klarlacken och det vill jag påstå att du inte kommer att ha problem med. Problem som kan uppstå med klarlacken är möjligen att strukturen (apelsinksalsyta) kan skilja efteråt. Är det ett dåligt arbete på övriga bilen så kan skärmen bli bättre eller vise versa. Skadan du har sitter på ett perfekt ställe för att kunna åtgärda den väldigt snyggt. Anledningen är att de sitter långt fram.
Du får givetvis ingen nyansskillnad mot lyktglaset.
Ovankant på skärmen böjer kraftigt in mot huven vilket gör att om man gör utduschningen så att den slutar där välvningen börjar, ljuset bryter vid välvningen så att färgskillnader inte syns. Överdelen på skärmen har ju exakt samma nyans eftersom den är olackerad (med metallic).
Främre nederkant på skärmen kan lackeras ända ner till kofångaren. Vinkeln som kofångaren har mot skärmen gör att ljuset bryter och färgskillnader blir svåra att upptäcka.
Du har även välvningar på skärmkanten där man kan utnyttja hur ljuset bryter.
På övrig del av skärmen som ligger i vertikalplanet så gör utduschningen så att eventuell nyansskillnad tonas ut till nästintill det obefintliga.
Om jag var tvungen att välja en skada någonstans på bilen som sedan skulle trollas bort så skulle jag välja där du har den.
Tommy "The Polish Man"
|
Postad 2007-06-30 11:28:54 | Tommy The Polish Man, Wild Wäsby Medlem p?Stacken sedan 2004-07-02 | | Läst 2944 gånger | | Speedman! Nu skrev vi visst i munnen på varandra. Jag tror nog att vi menar samma sak när det gäller hur man ska lägga metallicen, jag skriver att man gör en utduschning med metallicen för att utnyttja hur ljuset bryter samt tona ut på övrig yta och och du kallar det spot-repair. Det viktiga är att man inte i det här fallet lackerar hela skärmen med metallic då kan nyansskillnader bli så stora så att man får "depp" alternativt hängläpp.
Jag är inte av den uppfattningen att man inte kan göra spot-repair, har själv gjort det på skadade skärmkanter med gott resultat och jag är absolut ingen lackerare. Jag använder en air-brush spruta. Hur vet vi/du att firman som bilen lämnas in till besitter samma kunskaper som dig?
Det är precis som du säger att man behöver inte slipa ihop skarven utan man kan polera ihop det, det beror på hur duktig den med sprutan var. Har fått in sjukt dåliga övergångar där jag valt att slipa men jag har också kunnat polera ihop det när övergångarna varit bättre.
Framskärmen i det här fallet är så liten så att jag anser att man bör klarlacka hela för att nå bästa resultat. Nu är den här skärmen dessutom polerad innan tillräckligt mycket för att det skulle bli hål. Om man då ska polera ihop övergången mellan klarlackerna så är det risk för att man polerar hål igen. Tidsmässigt så går det ju fortare att klarlacka hela skärmen än halva för att sedan polera ihop det och materialmässigt så måste skillnaden vara försummbar.
Gör jag rätt så kommer två bilder med i det här inlägget, det är egentligen inte en skarv men ett exempel på hur en dålig övergång skulle kunna se ut och jag då skulle föredra att slipa innan.
Tommy "The Polish Man"
|
Postad 2007-06-30 11:38:09 | Tommy The Polish Man, Wild Wäsby Medlem p?Stacken sedan 2004-07-02 | | Läst 2932 gånger | | Blev tydligen tvungen att lägga bilden på när det var färdigt i ett nytt inlägg. Man ska också veta att det finns flera sätt att uppnå ett bra resultat sedan är det upp till kunden att bestämma vilket alternativ han vill välja. Det är viktigt att förstå när man diskuterar här, finns ingen anledning att försöka överbevisa varandra utan det som är intressant är att få ta del av olika sätt att uppnå önskat resultat.
Tommy "The Polish Man"
|
Postad 2007-06-30 16:05:05 | rlu69, Medlem p?Stacken sedan 2005-08-23 | | Läst 2914 gånger | | Jag får tacka för alla inlägg och bilder. Nu kan jag sova bättre! Tyvärr så är det semestertider nu (om man kan säga så!) och lackeringen kommer att ske i början av augusti. Jag lägger in några bilder på bilen när det är klart så får ni se hur det blev...
Trevlig sommar! /Rogge
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|