Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Extremt oxiderad lack - igen...




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2008-03-05 22:42:25asseasse, Boden
Medlem p?Stacken sedan 2008-03-05
Läst 8085 gånger 
Hejsan!

Vill ställa en fråga här som kanske är självklar för många. Jag har sökt i Ert arkiv men inte lyckats få något säkert svar.

Jag har en mörkblå SAAB 9000 -92 med extremt oxiderad motorhuv. Resten av bilen är i hyffsat skick men just huven är helt matt och vitaktig på sina ställen.

Har prövat med både cleaner och rubbing och visst har det gett resultat - men huven är fortfarande rejält matt och flammig.

På de små punkter där jag nått ned till en jämn och repfri yta är denna ändå mattare än lacken på exempelvis skärmarna eller taket.

Kan det tyda på att det finns ett klarlackskikt och att det är detta som har oxiderat? Finns det i sådana fall någon som helst möjlighet att återställa lacken?

Vänliga hälsningar och tacksam för svar!

/Andreas.


Postad 2008-03-06 07:22:29bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 8077 gånger 
Det skulle nästan behövas bilder för att avgöra det, tror jag......


Postad 2008-03-06 08:04:58mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 8072 gånger 
Jo, bilder skulle hjälpa mycket. Kan vara så att omlack är enda lösningen. Prova gnugga med ngt starkare polermedel på samma punkt en stund, om den blir blå=inte klarlack.


Postad 2008-03-07 12:18:29asseasse, Boden
Medlem p?Stacken sedan 2008-03-05
Läst 8037 gånger 

Tack för synpunkterna! Återkommer med bilder i kväll!

/Andreas


Postad 2008-03-07 20:07:48asseasse, Boden
Medlem p?Stacken sedan 2008-03-05
Läst 8021 gånger 

Hej igen!

En bild ska vara bifogad i detta mail och en i närmast ovanstående.

Har arbetat på denna huv en del med Turtles rubbing och polishing compound, både för hand och med excentermaskin, men vad jag har förstått från andra inlägg på detta forum är detta inte särdeles effektiva produkter. Huven har dock blivit av med det allra värsta oxidlagret. Jag undrar alltså om det finns möjlighet att återställa den helt.

På bilden i detta mail syns ett mörkblåare stråk nästan längst ned på bilden och det är detta område som jag tycker känns som att jag har kommit någonvart. Har dock fått polera oerhört länge där och jag är förvånad över att det överhuvudtaget finns färg kvar där.

På de allra mattaste delarna av huven får man inte mycket färgpigment i trasan då man kör med rubbing. Man får lite mer färg i trasan i det i stycket ovan omnämnda partiet men inte lika mycket som då man rubbar eller polerar på resten av bilen.

Frågan gäller alltså om huven kan vara klarlackad och därmed omöjlig att återställa - eller om det går att polera bort oxiden. Vilket medel bör jag i sådana fall använda och vilken teknik? Har en 180 mm rundslip som går i 2000 varv och en 150 mm ställbar luftdriven excenterslip och rejält med luft till min hjälp. Även tacksam för råd var jag kan köpa eventuella specialmedel!

Tacksam för alla tips!

/Andreas.


Postad 2008-03-07 20:41:41bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 8018 gånger 
Du kan nog fetglömma att få fräs på den huven.
Jag kan nog påstå att den är bortom all räddning........


Postad 2008-03-07 22:46:24asseasse, Boden
Medlem p?Stacken sedan 2008-03-05
Läst 8011 gånger 
Va? Är det verkligen så illa...:-)

Jag medger att den inte ser bra ut... men är det verkligen helt förlorat? Jag behöver ingen utställningsglans utan vill bara att den inte sticker av allt för mycket från resten av bilen - så att jag åtminstone kan få den såld.

På ett par ställen har jag faktiskt nått ned till vad jag antar är den friska lacken. Det är bara det att det tar så förbaskat lång tid att gnugga sig genom det oxiderade och flammiga skiktet ned till den ursprungliga lacken. Att den överhuvud taget finns där förvånar även mig...

/a.


Postad 2008-03-08 08:55:09Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 8001 gånger 
Våtslip P2000 och P4000...


Postad 2008-03-08 09:49:32asseasse, Boden
Medlem p?Stacken sedan 2008-03-05
Läst 7995 gånger 
Ah! Det lät bra! Har dock för mig att jag har läst att våtslipning enbart bör utföras på klarlack - men det kanske är en missuppfattning?

/a.


Postad 2008-03-08 17:03:36viking@230clk, stockholm(BROMMA)
Medlem p?Stacken sedan 2008-02-24
Läst 7987 gånger 
Omlackering är enda lösningen.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014