Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Postad 2007-05-29 21:16:43 | Pson_99, Medlem p?Stacken sedan 2006-10-24 | | Läst 11763 gånger | | Har nyligen haft våran Golf III -93 inne hos en kille som tog bort diverse rost från bakluckan. När bilen kom tillbaka var rosten borta och en del partier av bakluckan målade med grundfärg, redo för lackering.
Införskaffade originalfärg på sprayflaska med tillhörande klarlack hos Volkswagen i stan. Började med att maskera samtliga ytor där jag inte skulle lacka (tidningspapper och maskeringstejp), dock valde jag att maskera ca 1 cm runtom alla ställen eftersom det fanns lite spår i form av ganska grova repor kvar utanför så jag tyckte det var lika bra att köra där med. Innan jag började lackera körde jag med ett fint slippapper i kanterna (”naggade”) på grundfärgen så att det skulle bli en jämnare övergång.
Lackeringen gick sedan fint och jag kände mig tillfreds, lade 3-4 lager färg med ca 10 minuters mellanrum. Här såg man verkligen tydligt att det var olika nyans i färgerna, dock inte så konstigt. När klarlacken sedan kom på blev skillnaden avsevärt mindre och det såg riktigt bra ut. Klarlacken kördes i tre lager med ca 10 minters mellanrum. Någon enstaka rinning blev det, men är man amatör så är man :)
Väntade runt en timma innan jag tog bort maskeringen så att färgen skulle hinna bli dammtorr, och här börjar ”problemen”…kanske var det inte så smart att maskera trots allt? Fick nämligen en väldigt irriterande och tydlig kant runt på alla ställen som som inte så riktigt klokt ut.
Gick sedan dagen därpå loss med Sonax Liquid Polish på dessa kanter, både för hand och med maskin utan vidare resultat. Prövade då med Sonax flytande rubbing (även det för hand) vilken gjorde ett mycket bättre jobb. Kanterna nöttes ner succesivt.
Vad som inte riktigt blev bra, var det att i samma ögonblick som kanterna försvann bildades detta fenomen på lacken. Vet inte vad som har hänt?
http://mson.no-ip.org/Pson/PEO/exempel-2.jpg http://mson.no-ip.org/Pson/PEO/exempel-2.jpg
Har jag slipat ner klarlacken helt och hållet och sedan börjat rubba på lacken under? Det är i alla fall svårt att känna sig nöjd med detta resultat.
Dum som man är, körde jag i tron om att rubbingen skulle få bort dessa en sväng till ikväll, lyckades dessvärre avlägsna lacken helt och hållet. Inte bra!
http://mson.no-ip.org/Pson/PEO/exempel-3.jpg
Min fråga är då vad jag kan göra för att åtgärda först och främst dessa ljusa ”linjer” och om det överhuvudtaget är möjligt? Samt om det finns några tips på hur jag fixar till det avskavda färgpartiet lämpligast. Misstänker att det finns folk som besitter en hel del kunskap inom detta området så tänkte det kunde vara värt ett försök!
Tack på förhand!
// Pierre
|
| Postad 2007-05-29 21:28:53 | Speedo, Umeå Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01 | | Läst 11757 gånger | | Ser ut som du polerat igenom. (De två första bilderna du länkat till är samma, ta bort "-2" på första).
Finns nog bara en sak att göra; gör om gör rätt. Dvs, gör om lackeringen. Sätt ingen tvär maskering den här gången. Jag brukar sätta upp tidningar relativt långt ifrån arbetsområdet. Sedan gör du övergången när du lackar istället. Visst, du kommer får lite överrök (knotter runt om) men det är relativt lätt att polera bort sedan. Se till att du lägger klarlacken på ett bredare område än själva färgen. Då minskar du risken att polera igenom när du polerar ut övergången.
Mvh // Frank
|
Postad 2007-05-29 22:05:24 | Pson_99, Medlem p?Stacken sedan 2006-10-24 | | Läst 11752 gånger | | Okej, jag trodde inte det var att rekommendera att lacka på redan befintlig lack därav maskeringen. Men man lär sig av sina misstag.
Hur bör jag gå tillväga? Bara att spraya ett lager direkt ovanpå med klarlack eller ska jag göra något förarbete innan?
Uppskattar alla hjälp!
// Pierre
|
Postad 2007-05-30 07:26:51 | bustorp, Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01 | | Läst 11741 gånger | | Det är ingen hit att maskera, det är bättre att dimma ur o sedan polera. Troligen ligger "felet" där.....
|
Postad 2007-05-30 13:30:42 | Speedman, Alvesta Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04 | | Läst 11722 gånger | | Den "fula" kanten du fått efter lack och polering är bas och klarlack som lyser igenom.
Det måste lackeras om. När du slipat klart måste du grunda/lägga fyller så du inte får "sugningar" ovanför lackkanterna.
Sjävla maskeringen så gäller det att maskera ca 20cm längre bort än där man lägger basen(sprayburk sprutar så grymt okontrollerat och brett med dålig täckning)Sedan "duscha" ut klarlacken mot maskeringen. För att undvika en jobbig lackkant så lägger du torrsprut precis innan maskeringen.
Precis när du lagt sista varvet klarlack så kan du spruta ren thinner på lackkanterna så "smälter den nya klarlacken in i den gamla" OBS: gör endast detta om man vågar och ha tid att möjligen misslyckas, då detta kan vara väldigt svårt. Annars får man vänta några veckor och polera lackkanterna.
Tänk bara på att lägga klarlacken ca 10cm längre ut än vad du lagt basen.
|
Postad 2007-05-30 22:40:05 | Pson_99, Medlem p?Stacken sedan 2006-10-24 | | Läst 11685 gånger | | Suck, det måste alltså slipas ner innan? Ungefär hur mycket, plåtrent och sedan lite grundfärg, eller räcker det med att bara köra så grundfärgen fäster? Vad för slippapper rekommenderar man vanligtvis? :)
Eftersom kanterna utgör en sådan liten del av den totala ytan som lackades torde det inte bli så mycket att spraya. Ska däremot köra rejält med klarlack som ni säger. Jag har förstått det som att klarlacken går bra att lägga på redan befintlig klarlack?
Rekommenderar ni att man maskerar området för grundfärgen, eller är denna precis som lacken bara att köra på fri hand?
Tacksam för alla tips!
// Pierre
|
Postad 2007-05-30 22:51:38 | Pson_99, Medlem p?Stacken sedan 2006-10-24 | | Läst 11676 gånger | | Men snackar vi omkrets på ca 20 centimeter runt om, hamnar vi nog utanför bakluckan ändå :D Är väl en fördel att maskera rutan och sådana saker dock.
Du får även gärna berätta mer detaljerat vad som menas med sugningar om man inte slipar/grundar :)
|
Postad 2007-05-30 22:58:13 | Speedman, Alvesta Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04 | | Läst 11675 gånger | | Det räcker att du slipar med P320 över lackkanterna och där grunden ska läggas. Bara tills ytan blir jämn och slät, behöver alltså inte vara plåtrent. Grunden lägger du i 1 steg, låt torka och slipa sedan, innan du lägger topplacken.. Detta för att grunfärgstänken inte ska ligga under klarlacken efteråt. Risk för det annars.
För att slipa grunden/fyllern så slipa med P800 på grunden och en bit utanför där basen kommer läggas och klarlacken. Våtslipar längst ut där klarlacken kommer avslutas, då blir det en bättre utpolering av lackkantern efteråt.
Det räcker du lägger 2, max 3 lager klarlack. Mer gör bara att massan blir tung och risk för rinningar och kokblåsor. 1 täckande hinna och 1 andra varv som man bygger upp lackytan med.
Jodå, går utmärkt att lägga klarlacken på en befintlig klarlack.
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|