Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Pro-Tec Behandling




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Tommy "The Polish Man" - 2002-12-20 08:52:01
Läst 13644 gånger 
Om man nu ska halka in på verktyg och sk avancerad hobbymekning så är det lätt att glömma en väldigt viktig faktor förutom att verktyget aldrig går sönder, nämligen precisionen i verktygen, och hur genomtänkta de är. Är det dålig precision så drar man sönder bultar/muttrar m.m. vilket är väldigt frustrerande, men väldigt vanligt på billigare verktyg. När det sedan gäller hur genomtänkt någonting kan vara så är ett exempel de fasta nycklarna, när man då ser till ringsidan. ett genomtänkt verktyg är då på så sätt att vänder du 12 kants ringnyckeln åt ena hålllet så kommer den att greppa varje hel timma om man nu ser det hela som en klocka, och vänder man på nyckeln så kommer den att greppa varje halv timma, det är ett exempel.


Inskickad av tommy - 2002-12-20 18:38:11
Läst 13635 gånger 
NÄ nu har detta tappat greppet om huvud
ämnet.kan ingen ge en förklaring om protec vad som händer med motorn från en som är väldigt intreserad.
god jul på er alla.



Inskickad av Göran - 2002-12-22 06:49:03
Läst 13615 gånger 
Hejsan jag har följt detta med ett litet intresse vid sidan om men nu har det spårat ur ifrån huvudfrågan .
Jag hade höga avgasvärde på min Audi samt att ventilyftarna tickande onormalt länge innan dom tystnade och började arbeta normalt .
Jag gjorde en Pro-Tec behandling på denna för ca 5 mån sedan. då tvättade dom motorn inuti med ett speciellt medel samt bränslesystemet kördes igenom så att alla avlagringar på väggarna skulle försvinna .
efter detta när motorn och bränslesystemet var rent så kunde man hälla i någon produkt som gjorde att
väggarna fich en fin yta och höll sej länge då hälldes Slick 50 i ock kommer att göra en väldans bra nytta .
Efter själva behandlingen gick avgasvärderna ner samt att lyftarna
nästan helt har tystnat.
Jag är mycket nöjd med resultatet
och kommer att köra till denna verkstan ock göra det på min långmilade Volvo V70 också.(ps mycket bra diskutionsforum på denna hemsida)





Inskickad av pär - 2002-12-30 22:27:06
Läst 13564 gånger 
protec beh är ett suveränt sätt att få tillbaka kraften i motorn för en billig peng. en prudukt i oljan löser all sot som sätter sig i lager & väggar & oljekanaler.en prud, i bensinen absoberar vatten rengör insp.munstycken
en applikator kopplas till luftintaget
detta medlet rengör ventiler & dyligt
har även viss renande effekt på katten.
olja&filter bytes efter reningen
teflonbeh.utföres. kompprov tas både före&efter beh. ps. ska endast utföras av utb.person väldigt kraftiga prudukter ds.
rätt utfört så fungerar det klockrent



Inskickad av pedagogen - 2002-12-31 01:09:08
Läst 13557 gånger 
Tänk att den tar hand om katten också!
För övrigt känner jag en som har en katt som heter Också. Katten Också. ;-)

Skämt åsido, brukade jag förr när jag var i tonåren och var nybliven överambitös bilägare göra följande vid oljebyte: 3 4-liters dunkar inköptes: 1 dunk bra olja, 1 dunk billig olja och en dunk lacknafta.

1)tömde bilen på den varma, gamla oljan.

2)hällde i en dunk lacknafta istället för olja. Kopplade bort fördelardosan och lät startmotorn gå några varv.

3) tömde bilen på lacknafta, fyllde på med billig olja.

4) Lät motorn gå på tomgång ett par minuter.

5) tömde den billiga oljan, bytte filter och fyllde på med kvalitetsolja.
Klart!

Om man tittar på innehållet i de flesta motorrengöringsprodukter så innehåller de "upp till 100% lacknafta" så jag använde (enligt en kompis råd som jobbar på en saab-verkstad) vanlig billig lacknafta.

Nuförtiden har jag blivit latare, och byter "bara" olja och filter två gånger om året. (Höst och vår) Räcker ypperligt för att hålla en motor i nyskick ända tills bilen hamnar på skroten. Något mer behöver man i princip inte göra. (förutom årlig översyn av drivremmmar, byte av slitdelar etc.)





Inskickad av Volvogurun - 2003-01-04 23:26:48
Läst 13521 gånger 
Hej alla normala läsare!!!

Denna misshandel som "Pedagogen" föreslår att NI ska utföra mot ER stackars bil/motor är inget o lyssna på. Detta av flera annledningar

#1 Den korta stunden han har i lacknaftan hinner den inte göra någon nytta.

#2 En olje pump är avsedd att pumpa runt en tjock vätska. Lacknaftan kommer därmed bara att ligga i sumpen o garva när motorn körs runt.
Eller d kanske e så "Pedagogen" att du i samma veva monterade en av utmärkt Biltema (läs Feltema) kvalitets oljepump speciellt anpassad för att pumpa runt denna lösningsvätskan??

#3 För att en motorrening ska ha någon effekt så måste rengöringsvätskan arbetas i motorn under belastning.

#4 För varje varv en motor går utan olja så slits den MYCKET mer än man kan tro. En modern motor som inte får någon smörjning riskerar att skära på bara ett par få minuter.
Visst d finns historier om motorer som gått ett par mil utan olja utan o skära.
Men å andra sidan finns d historier om motorer som skär även MED olja i motorn, eller hur Alfa lovvers.

Ni som e det minsta lilla rädda om era bilar. LÄMNA in bilen till någon som vet vad han/hon håller på med. Låt inte snålheten bedra visheten.

Pro-tec funkar tro mig. Jag vet flera auktoriserade verkstäder som med lyckat resultat fått bort både vetilslammer o höga avgasvärden med hjälp av Pro-tec.
O detta har sparat kunderna tusenlappar jämfört mot att lyfta toppen eller byta katalysator eller nått annat.

MVH

Volvogurun



Inskickad av pedagogen - 2003-01-06 15:05:08
Läst 13507 gånger 
Nja. Volvogurun läser mina inlägg som fan läser bibeln. Givetvis skall man INTE köra motorn med lacknafta i, utan enbart köra startmotorn några varv med tändsystemet urkopplat. Detta sliter inte ett dyft på motorn, utan rengör den hyfsat. (lacknaftan blir alldeles svart, så visst gör den nytta.) Annars så är det ganska onödigt att använda sig av lacknafta. Det räcker att byta olja (oljan har renande egenskaper och tillsatser) och köra med denna nya (billiga) märkesolja i några mil, därefter byta till en ny, dyrare. Då har man spolat ren motorn i från en massa otrevliga substanser.

Sedan måste jag hålla med diverse motorjournalister när de skriver att "vore tillsatserna som säljs av småföretag bra, så skulle oljebolagen redan ha i tillsatserna i sina produkter". Ganska tänkvärt, egentligen.

Följ mitt råd: Byt olja och filter 2 gånger om året, så slits aldrig motorn nämnvärt och håller år efter år. Blir både bättre och billigare. Möjligen kan en protecbehandling funka på en redan sliten bil. (Men den hade aldrig blivit sliten om inte ägaren slarvat med oljebytena) (slarv=följa verkstadshandbokens råd att byta olja enligt serviceprogrammet. Man skall byta dubbelt så ofta!)



Inskickad av CRV - 2003-01-06 15:28:45
Läst 13505 gånger 
Att byta olja 2ggr/år är säkert rekommendabelt för äldre bilar eller förare som kör många korta sträckor.
Idag, med moderna oljor och motorer så kan en "normalbilist" sova gott om man följer tillverkarens rekommendationer (oftast 1 gång år år och varierande miltal).

Tester efter att ha kört bilar mer än dubbelt så långt som rekomenderat av tillverkaren, visar att slitage är försumbart och att oljan fortfarande fyller sina funktioner.

Belastar man dock bilen tufft (hårdkörning, mkt släp, korta sträckor) eller tänker ha bilen tom >20 000 mil så hade jag dock följt pedagogens råd.

Alla kostnader för PRO-AKTIVA extrabehandlingar typ Pro-tech hade jag sparat in. Dessa pengar investerar bättre i fler oljebyten. Gällande att lösa existerande motorproblem så är det en annan femma... Då kan det vara värt att testa...



Inskickad av pedagogen - 2003-01-06 19:47:23
Läst 13500 gånger 
Jag tror att CRV och jag är ganska överrens egentligen. Jag framhåller dock att två oljebyten/år är det allra bästa man någonsin kan göra för motorn. Då håller den hur länge som helst. 20.000 mil är inga problem, 40.000 mil är nog uppnåligt.

Men visst, byter man olja en gång om året, så har man gjort sin "grundläggande plikt" mot motorn. Observera att man bör byta olja på senhösten, eftersom det är vintern som sliter mest på motorn och oljan.

Själv byter jag höst och vår. Har *aldrig* haft ett endaste motorproblem i hela mitt liv. peppar peppar.



Inskickad av Volvogurun - 2003-01-06 21:47:39
Läst 13494 gånger 
Moderna bilmärken har bytesintervall på 1,5-3 år och om man jämför m o görra Pedaogens behandling, dvs byta olja 2ggr/år o grejja m fin o fulojla fram o tillbaka. Mot att rena m motorrening så, tro mig, en motorrening o sen fortsätta följa tillvekarens råd om bytes intervall så sparar man mycket mer pengar än på o byta olja 2ggr/år.

O en annan sak. I våra nya fina moderna motorer, volvos B21 o frammåt. Så är oljans uppgift endast till 20% att smörja o annat, hela 80% av d oljan gör under körning är faktiskt att kyla motorn, därför som nästan alla moderna biltillverkare med lite självrespekt har nån form av oljekylare monterad.

MVH

VOLVOGURUN



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014