Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Pro-Tec Behandling




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av pedagogen - 2003-01-08 06:27:27
Läst 12426 gånger 
Oavsett vad bilfabrikanterna i rent marknadssyfte ljuger ihop för oljebytesintervaller, så ska man byta olja absolut minst en gång om året. (Gärna två.)

Gör man det själv så kostar det bara en dunk olja+ett mannfilter. (cirka 200:-)
Väl investerade pengar.





Inskickad av Robban - 2003-01-08 16:26:27
Läst 12386 gånger 
Vad är protec för något och hur är Slick 50 jämfört med Protec? Skillnad, stor och i så fall varför!! Har nämligen ingen aning vad detta är för några tillsatser!! Förklaring tages tacksamt emot!!!



Inskickad av pedagogen - 2003-01-08 16:29:50
Läst 12357 gånger 
"Hörru" Robban:
Det är bäst att du byter olja (å filter) minst en gång per år, gärna 2 gånger per år. Allt det andra är bara bluff.. :-)





Inskickad av CRV - 2003-01-08 20:46:15
Läst 12330 gånger 
Den här diskussionen tar nog aldrig slut; Vi har helt enkelt olika åsikt!

Visst värdesätter jag allas erfarenheter, det är ju därför vi är här, men faktum kvarstår:
- Vi har Rototest som är ett lab av internationell klass som testat olika motorbehandlingar och inte sett NÅGRA mätbara skillnader. Vilka "fantastiska" tillsatser innehåller mirakelmedlen som inte de stora oljebolagen sniffat reda på och tillsatt sina oljor? Någon tipsade om en hemsida, men där fanns ingen belägg för nyttan med att använda dem.
- ALLA ägare som jag träffat eller läst om) som lyckats köra sina bilar RIKTIGT långt utan behov av motorenovering etc har haft ett gemensamt: De har bytt olja OFTA. Speciellt kritiskt vid många påfrestande kallstarter.

Dock byter jag personligen olja en gång per år, men har alltid nya bilar (kör dem kanske 8000 mil) och har inte många kallstarter.

Volvogurun: De flesta bilmärken har fortfarande 1 årsintervall för oljebyte senast jag såg en sammanställning. Men visst förlängs tiden, men framförallt körsträckan, hela tiden.

Världsrekordet att köra en bil långt innehavs av en Volvo P1800. Jag minns att ägaren fick en 780 vid ca 120 000 mil redan -87 (utan motorrenovering) och sedan dess har han fortsatt rulla; nu ca 320 000 mil?
Se: http://www.canadiandriver.com/news/020312-5.htm

Killens bästa tips: Change your oil and filter regularly. "If there is any one maintenance activity that will extend the life of your car's engine, this is it. Considering the relatively low cost of oil and filters, this is the cheapest insurance policy your car will ever have."

Jag vill passa på och tacka Pedagogen, Volvogurun mfl för era inlägg som håller upp denna sida - det är annars lite tunt med inlägg ibland. Kanske skulle fler ämnen avhandlas? Har ni tips på andra bra forum?



Inskickad av pär - 2003-01-08 23:25:02
Läst 12307 gånger 
Robban
ring mig så ska jag berätta vad protec
är för något.
jag kan även tala om för er att alla
peugeot verkstäder använder detta och vissa mitsubishi,nissan verkstäder.
används även mycket i tyskland,england,norge m fl.
jag har arbetat med protec under 1 år
och vet att det fungerar utmärkt.
så Robban ring 046-131015 för mer info.



Inskickad av Kvevrulant - 2003-01-08 23:42:11
Läst 12291 gånger 
Jag har kört med samma olja i 4-5 år.
98% Korta sträckor i stan.
Ännu har inget hänt.



Inskickad av Bettan - 2003-01-09 00:15:48
Läst 12271 gånger 
JAG har följt er diskussion med nöje.
kvevulant, blev avgörande
"om man inte tar sig tid till att vara frisk får man ta sig tid till att vara sjuk"
jag tror jag ringer för mer info.



Inskickad av CRV - 2003-01-09 16:59:45
Läst 12239 gånger 
Kvevrulant: Jag hade en vän som hade samma inställning till bilservice som du. Han frågade mig en dag varför det fanns stora, vita klumpar på oljestickan... ;)

Frågan som man måste ställa sig är: Hur kom det sig att han överhuvudtaget KOLLADE på oljestickan?








Inskickad av Patrik - 2003-01-11 10:39:11
Läst 12207 gånger 
Hej alla bilintresserade!!

Jag har precis som Bettan följt denna diskutionen med stort intresse.
Jag jobbar själv på en bilfirma som använder Pro-Tec och om denna behandlingen nu är sån bluff och så mycket utkastade pengar har jag bara en liten fråga, ytterst liten, att ställa till alla er "vet allt kan allt".

Hur kommer det sig att vi inte har EN enda kund som är missnöjd med behandlingen??
Vi har inte hållt på med det så länge men ändå hunnit med att göra ett antal behandlingar på allt från jappsare till Mercedes. Inte EN ENDA missnöjd kund.

Som exempel kan nämnas en dam som blivit så fullständigt lurad av sin bilverkstad att man skäms. Dom sa att dom bytt tändstift, bensinfilter och oljefilter. Visst, det hade dom säkert gjort, men inte på hennes bil. Inte dom senaste 4000 milen.
Hon fick gjort en Pro-Tec behandling och hennes enda komentar när hon efter någon vecka kom med en vinflaska som tack var. "Kan ni vara vänliga och ställa ner cylindrarna lite" hon tyckte att bilen hade blivit för pigg.

Vill ni höra om fler nöjda kunder så är det bara att säga till så kan ja berätta om nån av alla dom andra nöjda kundernas kommentar. Tillexempel han som sa att bilen kändes som den dagen han hämtade ut den ny från försäljaren.

Med Vänlig Hälsning

Patrik



Inskickad av CRV - 2003-01-11 11:51:28
Läst 12202 gånger 
Hej Patrik,

Jag antar att du syftar på mig och pedagogen mfl? Jag tycker inte vi har gjort någon ansats att påstå att vi vet allt. Jag har i alla fall ingen grund att kalla något bluff, men en sund skepsis till mirakelmedel är nyttig (nu är ju inte Pro-tech ett tillsatsmedel som jag egentligen pratat om). Detta är ju ett forum för att utbyta idéer och erfarenheter och mer än så kan vi inte förvänta oss.

Våra inlägg har ju främst behandlat vår inställning till PRO-AKTIV skötsel av motorn, så efter att ha kollat igenom inläggen ovan så verkar det som om vi talar om två olika saker (jag har i alla fall missuppfattat en del saker):

- När det gäller bilar som varit mer eller mindre bra skötta (eller helt enkelt gått långt) och där man behöver rengöra motorn grundligt, verkar det finnas flera personer med stor erfarenhet (och med positiva erfarenheter) av Pro-tech. Själv har jag NOLL erfarenhet av preparatet och skulle efter att ha läst era inlägg inte tveka att investera i en behandling om min bil behövde det!!!

- Jag är inte övertygad vad gäller nyttan med tillsatsmedel till oljor i förebyggande syfte. Vår paroll här är att byta olja regelbundet och gärna relativt ofta!!! Det är ju även det som testerna jag har refererat till har riktat in sig på: Är det värt pengarna att använda extra tillsatsmedel i oljor? Svaret har varit NEJ; en bra olja innehålller redan en bra sammansättning.

MVH/CRV (som dock ALDRIG kört riskokare!)

PS Jag hoppas att diskussionen inte dör ut... Vi behöver lite mer liv på det här forumet...



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014