Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Postad 2005-05-13 12:23:29 | DTM, Medlem p?Stacken sedan 2004-02-09 | | Läst 7832 gånger | | Som rubriken lyder. Alltså deras Cotech med dubbla trissor.
Om den inte är det är Rustas Julas osv det? (dvs andra max 500kr maskiner med dubbla huvuden)
|
| Postad 2005-05-13 14:26:28 | patsod, Västerås Medlem p?Stacken sedan 2005-04-24 | | Läst 7827 gånger | | Yepp!
Den är oscillerande. I utseende verkar den snarlik den på Rusta. Samma data osv.
//Patric
|
Postad 2005-05-15 09:31:42 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 7790 gånger | | Flertalet billiga maskiner som kallas polermaskiner just för bilar (oavsett om det är en elle tvp trissor) är vanligtvis oscillerande.
Roterande maskiner anses oftast mest för proffs och då de säljs till amatörer kallas de sällan (aldrig?) bilpolermasiner.
Det enklaste är väl att läsa/kolla på produktern - du ser hur polerkuddarna är infästade - roterar de bara eller roterar och rör de sig själva i en cirkel också?
|
Postad 2005-05-24 21:49:53 | kalle2345, Medlem p?Stacken sedan 2005-03-31 | | Läst 7709 gånger | | Har också precis köpt Clas Ohlsson maskinen Cotech. Om den är oscillerande så är det väl en ganska bra maskin om jag fattat rätt. Jag har aldrig maskinpolerat men hållit på mycket med rekonditionering för hand. Jag tyckte manualen till Cotechen var värdelös. Det följer med 2 skumgummikuddar och 2 tunna frottekuddar, det kunde ju stå hur de skall användas. En manual förutsätter ju att man är nybörjare.
Någon som kan ge mig en kort beskrivning när kuddarna skall användas och med vilka medel de passar bäst. Jag brukar använda Hagmans och Sonax polish med glansvax efteråt. Kanske kräver maskinen andra produkter? Även tacksam för andra tips om hur man får ut mest av Cotechen. Tänkte prova först med en äldre motorhuv som jag inte är så rädd om. Sedan är det tänkt att jag bara skall polera upp en lack som redan är ganska blank, den är för övrigt nylackad sedan några år tillbaka och kanske lite ömtåligare än normalt.
|
Postad 2005-05-25 09:53:31 | Morris, Medlem p?Stacken sedan 2005-05-24 | | Läst 7696 gånger | | Tips; använd INTE de medföljande padsen till din maskin, köp riktiga pads på t ex Micro eller Auitoexperten. Dom som medföljer håller inte, trasar sönder sig med risk för att förstöra lacken.
Några polertips; Den osillerande maskinen använder man till sista steget (lackförsegling). För att få bort tvättrepor, oxidation m.m. krävs det en roterande maskin och någon form av cleaner. Ju grövre repor, oxidation dessto hårdare pads och kraftigare cleaner. Testa dig fram från mild till hårdare.
Eventuella polerrosor som kan uppstå med den roterande maskinen tar du bort med någon form av polish och osillerande maskin.
Som sista steg lägger du ett lackskydd, antingen för hand eller med osillerande maskin. När du är klar tittar grannarna med avund på din bil...;)
Vad det gäller produkter finns det en uppsjö!!
Jag använder följande produkter från Lahega;
No1 Powercut 11 tillsammans med en roterande maskin med gula el. hårdare pads. OM lacken är kraftigt oxiderad och/eller om det är mycket tvättrepor, djupa repor.
No1 Finecut 17 tillsammans med en roterande maskin med gula pads om lacken inte är oxiderad och det endast är ytliga tvättrepor.
No1 Waxpolish 23 tillsammans med en osillerande maskin & vita pads för att få bort ev.polerrosor/flammighet. Powercut 11 kan ge polerrosor, men Finecut 17 sällan gör det.
No1 Brightguard™ 37A+B avslutar med lackfösegling i två steg. "A" läggs med osillerande maskin, lämna en vit yta av skyddet. Låt det sitta ca 10 min. Lägg därefter på "B" för hand med en ny svamp/påstryckare. Låt även det sitta i ca 10 min. Polera av allt med osillerande maskin och vita el. svarta pads. Efterpolera med renfrottéhandduk.
.morris
|
Postad 2005-05-26 12:26:21 | mark2, Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02 | | Läst 7689 gånger | | Nog går det att ta bort tvättrepor med en Oscillerande maskin, det tar bara lite längre tid. Har själv gjort det och fördelen är ju att man inte kan göra lika stor skada som med en roterande. Man måste öva ordentligt på nånting före man går på sin bil med en roterande maskin.
|
Postad 2005-05-28 01:01:22 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 7647 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
Postad 2005-05-28 20:44:19 | STR, Uppsala Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19 | | Läst 7635 gånger | | Instämmer man tar repor med rätt medel med denna två hövdade maskin.
|
Postad 2005-05-29 21:38:05 | Porta, Piteå Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04 | | Läst 7617 gånger | | Visst tar man bort repor men de får inte vara allt för djupa.
|
Postad 2005-05-29 23:56:23 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 7608 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
Denna tråd är stängd och det går inte att göra fler inlägg. För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|