Hur ska jag tvätta min bil?Kan jag bli lika duktig själv? Vad behöver jag för utrustning?
MiljöaspekternaTänk på var du tvättar bilen. Står du hemma på gatan så är det risk att dina rengöringsmedel rinner ner i en dagvattenbrunn, för att sedan komma ut i något vattendrag.
Bäst är om du kan vara i en riktig tvätthall, där man
har speciell utrustning som tar om hand om kemikalierna. Tvätta lacken
En del personer är väldigt förtjusta i att tvätta bilen
med samma medel som man diskar med. Diskmedel ska man helst inte använda
eftersom de ofta är anpassade till att effektivt lösa vegetabilskt
och animaliskt fett från porslin. De kan innehålla oneutraliserade ämnen.
Och detta gör att diskmedel effektivt löser upp vaxet på din bil eftersom vax är egentligen
en sorts vegetabiliskt fett. Använd hellre ett bilschampo som är anpassat för att tvätta bilar med. Dessa är pH-reglerade och vissa innehåller t.o.m tillsatser av vax för att ge lite bättre glans. Undvik pulvermedel eftersom om dessa ibland kan vara svåra att lösa upp i vattnet, och om man får ett enda sådant granulat mellan tvättsvampen och lacken blir resultatet detsamma som om du gnider runt grus på bilen. Använd bara så mycket biltvättmedel så att får
loss smutsen från lacken och förhindrar den att falla tillbaka
och få fäste igen. (Smutsen kan sitta fast på bilen genom
elektrostatiska och joniska bindningar). Börja med en stor hink, plast är att föredra ifall du sparkar
till den mot bilen, häll i biltvättmedlet och fyll hinken med
kallt eller ljummet vatten. När du börjar ska du alltid skölja bilen med vatten, inte högtryck då detta i kombination med smutspartiklar kan orsaka repor. Skölj nerifrån och upp. Försök att skölja bort så mycket smuts som möjligt på detta sättet. Sedan så använder du svamp eller tvättborste för att
lägga på tvättmedlet. Det är viktigt att få
bort smutsen eftersom den binder fukt och bildar grogrund för rost.
Skölj svampen emellanåt i en hink med rent vatten för att
få bort eventuellt grus, kanske så måste du byta till
en ny svamp emellanåt. Börja uppe på bilen och arbeta
neråt. Svampa ej så stora områden åt gången,
det viktiga är att medlet aldrig får torka in på lacken.
Gör det det så kan du få märken som enbart försvinner
genom polering och vaxning.
Har du möjlighet så ska du gärna högtrycksspola underredet, hjulhusen och skärmkanterna på bilen, särskilt viktigt är det efter vintern och saltningsperiodens slut. För att torka bilen kan man använda sämskskinn, bomullshanddukar eller gummiskrapa. Ett syntetiskt sämskskinn är kanske det som har bäst uppsugningsförmåga och det lämnar inga rester efter sig. Öppna alla dörrar och huvar för att komma åt att torka överallt och låt de stå öppna ett tag. Vissa delar av bilen blir inte alltid rena genom en tvätt som ovanstående,
då finns det som tur är produkter som är specialanpassade
för dessa ändamål.
Rengör fälgarnaPå fälgarna samlas kanske den tuffaste smutsen och för att få dem rena så måste man använda tuffa medel.Här finns smuts som bromsdamm, sot, vägsalt, asfalt, rost mm. De fälgrengöringsmedel som finns är antingen alkaliska eller sura. Om du använder ett alkaliskt medel ska du vara extra försiktig om du har lättmetallfälgar eftersom dessa kan bli matta och flammiga. Ett alkaliskt medel fungerar utmärkt till att ta bort bromsdamm, sot och salt med. De sura medlen fungerar bäst på att ta bort gula beläggningar och flygrost som kan uppstå på fälgarna, de är sämre på sot och damm. Om du har asfalt eller tjära på fälgarna ska du använda ett avfettningsmedel istället. Läs mer om hur dessa fungerar senare i detta dokument. När du spolar av fälgarna kan du med fördel använda
högtryck. Det finns även särkilda borstar för fälgarna,
men många använder sig av en gammal tandborste vilket gör
det enkelt att komma åt på trånga ställen. Glöm ej heller att göra rent i hjulhusen, där det kan samlas en del smuts i vinklar och vrår. Ett tips är att vaxa fälgarna, då blir de mycket lättare
att hålla rena och smutsen får inte så lätt fäste.
Tvätta däckenSköter man inte däcken ordentligt så bleks de, sprickor uppstår och de mister sitt UV-skydd. Nya däck har ett skyddslager på sidorna som hjälper till att hålla smutsen borta. Detta skydd tar man bort om man använder för starka kemikalier när man tvättar däcken.Däcken kan även bli brunflammiga. Detta beror på att de antioxidanter som finns i gummit tränger ut till ytan och bildar en brunrostig film på däcken. Detta påskyndas av bl.a. solvärme. Använd ett milt medel, t.ex. ett bilschampo och gnugga hellre lite mer med en svamp eller mjuk borste. För att sedan få tillbaka den svarta däckglansen använder
man ett rekonditioneringsmedel för däck. Se mer om detta på
rekonditioneringssidorna.
Rengör spoilers och främre kofångareHär samlas sommartid en hel svärm av insekter och dessa kan vara väldigt svåra att få bort.Du kan alltid föröka att gnugga med svamp och bilschampo, men mitt tips är att du använder ett alkaliskt medel som t.ex. ett fälgrengöringsmedel och sprayar på. Låt det verka ca fem minuter, om det ser ut att torka in så spraya på mer medel. Skölj sedan bort det och här är det en stor hjälp om man har tillgång till högtryck. Tänk på att alkaliska medel kan matta vissa material och är
du osäker så testa först på en liten del. Ta bort dubbsmuts och stänk av asfalt och tjäraFör att ta bort denna typ av smuts så måste man använda ett avfettningsmedel. Detta innebär att man även tar bort vaxet på den yta som man rengör.Det finns tre sorters avfettningsmedel för asfalt och tjära. Kallavfettningsmedel är helt vattenfria och baserade på petroleum. Mikroavfettningsmedel innehåller även dessa petroleum, men i en lägre halt och de går att späda med vatten. Späd dock ej för mycket då de tappar effekten ganska snabbt, se vad det står på etiketten. Avfettningsmedel baserade på vegetabiliska oljor är de mest miljöanpassade avfettningsmedlena. De är i regel spädbara med vatten i samma grad som mikroavfettningsmedlen. Alla tre sorters avfettnigsmedlen löser effektivt asfaltstänk
på bilen. De har dock vissa nackdelar också.
Ta bort dubbrost och fläckar från syraregnIbland kan man få brunröda prickar på lacken, ofta på bakre delen av bilen. Man ser dessa lätt på en ljus bil, men man kan känna dem som små ojämnheter på lacken genom att dra med handen på lacken.Det finns många olika teorier om vad som orsakar dessa missfärgningar.
Bland annat att det beror på föroreningar i nederbörden,
syarregn. För att ta bort dessa metallpartiklar kan man använda sig av ett syrabaserat rengöringsmedel. Det finns särskilda järnoxidborttagare. Man kan även polera bort dem, men det kräver rätt så mycket efterarbete. Ett tredje alternativ är att använda en speciell lerrengörare. MotortvättFör motortvätt kan man använda samma medel som för asfaltborttagning.
Spraya på avfettningsmedlet och låt det verka tills du ser att smutsen har börjat släppa. Vid de ställen som du har tuffare smuts så kan du hjälpa till och skrubba lätt med en mjuk borste och tvättmedel. Skölj sedan med varmt vatten. Var bara mycket försiktig när du sköljer. Dels för att inte ha sönder något och dels för att inte få in vatten i elektriska komponenter, vilket kan få ödesdigra följder. Efteråt så kan du spraya eldetaljer med fuktutdrivande
medel. Till sist så kan man spraya gummidetaljer med ett vinylrekonditoneringsmedel. |