Frågor och svar om bilvård


Har du någon fråga?
Fråga : Jag har en svart bil som är 7 år. Den är inte direkt matt men det finns en del små repor.Jag har provat Sonax bilpolish och rubbing,Turtle 2001 bilpolish,något som hette Knock out tror jag samt polercreme 103 från ERR-BEE.Har även köpt en polermaskin,men jag får ändå inte riktigt djup glans.Kanske har jag för högt ställda krav, men jag vill ha riktig djup glans, som en spegel. Vad gör jag för fel? Vilka medel använder du som är proffs? Finns de att köpa i vilken affär som helst? Finns det ett medel för proffs och ett medel för vanliga "Svensson"?

Svar : Som du säkert redan märkt så är svart en tjusig färg på en bil. Men den tillhör även en av de jobbigaste att hålla i trim. Smutsen syns tydligt och samma sak gäller med reporna. Det här med polering görs ju i flera steg. Det viktigaste steget är det första , rubbingen, där man lägger grunden för hur slutresultatet ska se ut. Detta är även det mest tidskrävande steget. Har du gjort ett bra arbete här så blir resultatet oftast bra oavsett vilket hårdvax du sedan använder. Skillnaderna på hårdvaxerna är hur lätta de är att jobba med och hållbarheten på bilen.
För att ta bort små repor så finns det två sorters rubbing: med slipmedel och kemsik rubbing. Det vanligaste är med slipmedel. Dessa fungerar så att du slipar bort reporna. På profssidan är trenden att man går över och använder kemisk rubbing. Denna slipar inte, utan "smälter" igen reporna på kemisk väg. Tyvärr så tror jag inte att denna sortens produkt finns för vanliga konsumenter ännu. De du har provat innehåller slipmedel. En annan viktig del är själva bearbetningen. Har du möjlighet att använda en polermaskin så är det ingen tvekan om att du ska göra det. Tänk då på att du byter polerrondeller ganska ofta, eller i alla fall rengör den genom att dra ett vasst föremål från centrum och ut när den roterar. (gäller ej lamullshätta såklart...)

Till FAQ-index

Fråga : I have a question! Any help would be greatly appreciated. I belief in using quality products on my cars and trucks, but I have a friend who uses dish washing soap for his car. I keep telling my friend to buy some real car products since they are made for cars and are more efficient. Does dish washing soap work for cars? Does it get the job done well or should my friend be using car products?

Svar : I agree with You that the best thing to use is a product which is developed for use on cars. A dish washing soap is very efficient on removing grease and fat, and it should be. When used on a car it can also remove the waxlayer, since this is a sort of fat, and cause streaking in the paint. But indeed you can get the same result with alkaline and petroleumbased carwash degreasers. A pH-neutral carschampo would be the best thing to use. And remeber to NOT wash direclty in the sunlight and let the car cool down before washing.

Till FAQ-index

Fråga : Vad innehåller ett bilvax?

Svar : Vaxet i ett bilvax kan vara av olika ursprung, t.ex:
Brasilianskt Carnaubavax, som är det vanligaste vaxet i bilvax. Detta är ett vegetabiliskt vax, från växtriket.
Bivax kommer från djurriket. Paraffinvax är på petroleumbas. Montanvax är ett fossilt vax. Det finns även syntetiska vaxer.
Det är fyra egenskaper för vaxet som är relevanta i ett bilvax. Dessa är att hårdhet, smältpunkt, vattenavstötning och hållbarhet.
Vaxet skapar en osynlig hinna som skyddar lacken.
Rent vax är omöjligt att applicera eftersom det ofta är stenhårt, istället så löser man det i oljor och lösningsmedel. För att få en produkt som är lätt att arbeta med och applicera så tillsätter man silikoner och polymerer. Här gäller det för tillverkarna att hitta den kombination som ger ett bra resultat men ändå ger ett vax som är lättarbetat.
Halten vatten i ett vax kan variera, rena hårdvaxer kan vara vattenfria medan cremevaxer kan innehålla större mängder vatten.


Till FAQ-index

Fråga : Varför mattas en röd bil ner snabbare?

Svar : Pigmentet i röda bilar innehöll tidigare bly det bryts ner snabbare än alla andra kulörer.
Man har nu ersatt blyet men fortfarande så bryts pigmenten ner snabbare i en röd lack.
Därför är det viktigt att hålla lacken ren och vaxa bilen. Annars åldras lacken snabbare och bilen får lätt gråa fläckar efter regn och tvätt.

Till FAQ-index

Fråga : Varför pärlar sig vattnet på billacken?

Svar : Detta fenomen uppkommer då man har ett lager utav vax på bilen. Eftersom vax är vattenavstötande, likt olja och vatten inte går att blanda, så blir hela lacken vattenovänlig och får vattnet att pärla sig och rinna av.
Detta är ett smidigt sätt att kolla om man har ett vaxskydd kvar på bilen.
Det finns dock lackbehandlingar som inte innehåller traditionella vaxer utan syntetiska ämnen typ polyuretaner. Dessa behöver inte uppvisa samma pärleffekt trots att det finns ett ytskikt på lacken.

Till FAQ-index

Fråga : Vad är oxidering av lacken?

Svar : Oxidering är när lacken mattas och tappar glansen. Denna process är ofrånkomlig och påverkas av luft, nederbörd, solljus, smuts och hur man vårdar sin bil. Tvättar man sin bil med jämna mellanrum och inte låter smutsen få bita fast så fördröjer man oxidationsprocessen. Beroende på hur man ytbehandlar sin bil så kan man även få varierande resultat.

Till FAQ-index

Fråga : Varför ska jag vaxa bilen?

Svar : En vaxad yta skyddar lacken mot många föroreningar inklusive mindre repor, UV-strålar och infrarött ljus.
Vaxet skyddar lacken på tre sätt. De förhindrar surt nedfall från att skapa rostangrepp på lacken. Det förhindrar smuts från att fastna på lacken. Dessutom så förhindrar det syret från att komma i kontakt med lacken och oxidera lacken. Du får ju även en finare bil som håller längre och får ett högre värde.

Till FAQ-index

Fråga : Varför ska jag inte vaxa min fabriksnya bil?

Svar : Det gällde förr i tiden! Idag så har de bilar som levereras från fabrikerna gått igenom stora härdningsugnar och lacken är både härdad och torr.

Till FAQ-index

Fråga : Jag har hört att bilvax kan ge lackskador, är det sant?

Svar : Bilvax i kombination med kortvarigt regn kan ge obotliga skador i billacken. Det visar tester som Statens Provningsanstalt (SP) gjort.
Men det är inte vaxet i sig som gör att bilen får vita fläckar som inte går att tvätta bort. SP anser istället att det är luftföroreningar i kombiantion med vissa ozonhalter i luften som leder till skadorna. På en vaxad bil samlas vattnet i vattendroppar som sedan dunstar av. I dessa koncentreras de föroreningar som därmed hinner påverka lacken.

Till FAQ-index

Fråga : Vad är det för skillnad på rubbing, polish och vax?

Svar : Skillnaderna mellan dessa olika benämningar kan vara svår att beskriva, gränserna är nämligen inte glasklara. Det finns även kombinerade 2-i-1 produkter. En rubbing eller cleaner skiljer sig från polish och vax. Rubbing används för att återge lystern i lacken och åtgärda lackproblem som oxidering och repor. Detta kan göras med lite olika metoder som med slipmedel, kemiskt och/eller med den värme som uppkommer mellan polertrissan och lacken.
Polish och vax har det gemensamt att de ger ett skydd åt lacken genom att lämna en skyddande hinna efter sig.
Ofta är det så att en polish både rengör,polerar och ger ett vaxskydd. Ett hårdvax däremot gör inget annat än lämnar ett vaxskydd på lacken.

Till FAQ-index

Fråga : Hur skyddar lacken mot rostangrepp?

Svar : Korrosion uppstår när en metallyta är positvit laddad och en annan har en negativ laddning. Vatten fungerar som en elektrolyt, och hjälper ström att flöda mellan ytorna. Under denna process absorberar metallen syre från vattnet och bildar järnoxid (rost). Saltvatten leder elektricitet bättre än sötvatten, vilket betyder att i områden med där man saltar på vägarna så sker denna processen snabbare.
Genom att lägga ett skyddande lager av lack på metallen så isoleras denna från vatten. För att försäkra sig att ingen rost finns på ytan innan man lackerar, så rengör man ytan med en fosforsyra. Denna lämnar en tunn film av järnfosfat eller zincfosfat på ytan. Sedan neutraliserar man överflödig syra med zincfosfat. Zinc strävar efter att ta åt sig syre och blir på detta sättet attackerad istället för järnet i metallen. Detta kallas galvanisering.

Till FAQ-index

Fråga : Jag har en bil som är 12 år gammal metallic som jag har tagit bort lite rost på och sprayat men jag får inte fram samma yta som orginal lacken vad ska jag göra jag funderar på klarlack men hur gör jag då?

Svar : Som du säkert redan vet och märkt så är en metalliclack svårare att lackförbättre än de vanliga solida lackerna.
Det är viktigt att du får bort all rost från ytan som du skall lackförbättre. Det gör du genom att fila och slipa. För att sedan vara riktigt säker på att all oxid är borta kan man pensla på en fosforsyra försiktigt. Torka sedan bort denna och låt ytan torka riktigt. (En hårtork påskyndar bra).
Grunda sedan med grundfärg eller primer. Det kan behövas göras i flera lager för att fylla igen om det är en urgröpning.
Låt det torka riktigt och våtslipa sedan så att du får en jämn ytan med intilliggande färg.
Detta måste sedan torka innan du lägger på färgen med spray eller pensel, gärna två tre gånger. Om du sprayar tänk på att man lät får skarpa kanter om du maskerar runt om med tejp, försök att få "mjuka kanter". När färgen torkat kan du våtslipa med ett mycket fint papper.
Låt torka igen. Nu kan du lägga på ett eller flera lager med klarlack.
Låt även detta torka och våtslipa vid behov.
Efteråt så bör du använda en tuffare rubbing, med slipmedel i. Använd här helst en polermaskin.Det går även för hand, men det blir mycket jobbigt. Polera tills du får en yta som du blir nöjd med och lägg på ett vax.

Du ska vara medveten att du inte kommer att få samma resultat som om du lämnar in bilen till en lackeringverkstad, eftersom de slipar ner hela plåten och målar om den, och så är de ju proffs.

Till FAQ-index

Fråga : I have a real problem, that is starting to create health problems for me: cats like the warm hood of my car, and stay there overnight, in the open car shelter. And the next morning, when I start driving, I get all the furcoat hairs and scale to my eyes and to my breathing. I have tried special chemicals around my car, to drive the cats away. Sometimes they help, sometimes not. It depends on the weather. I have used bumper vax to create disgusting odors around. I have tried garlic in the air conduct. But all that is unreliable. Is there a car vax that would be disgusting for the cats?

Svar : First I must say that I have never thought of the problem which you describe here. I know that cats like to stay on the warm hood, but never thought of the problem they can cause. I have never heard of any wax that keeps cats away from them. There are different kind of chemicals which can be placed around the car to drive the cats away, but it seems like you already tested some of them. My solution would be to use an ozone-generator to allegy-sanitaize the car. It takes about 12 hours. And after that put in a fine mikrofilter instead of the old one in the fansystem.

Till FAQ-index

Är den behandling som kallas FormulaU och görs av Mr Cap, lämpligt att göra på en ny bil. Jag har en ny Volvo V70 svart, som jag vet kommer att bli svår att hålla snygg, därför funderar jag på att lämna in den för behandling !?

Svar : Det är ett klokt val att låta lackbehandla en ny bil. Man lägger ju helt enkelt ett skyddande lager på lacken.
Det finns ett antal olika lackbehandlingar; Ditec Formula U, Krontec, Brightgard etc.
Men de bygger alla på ungefär samma metod. Vissa lämnar upp till 6 års hållbarhetsgaranti, men det förutsätter alltid att man regelbundet lämnar in bilen på återbehandling hos firman som utfört lackbehandlingen. Gör man inte det så kan man nog säga att skyddet är borta efter ett par år.

Jag föreslår att du låter göra en lackbehandling på bilen. Men jag tycker att du ska kolla runt på ett antal olika firmor för att jämföra priserna, innan du lämnar in bilen för behandling.

Till FAQ-index

Jag har en silvermetallic Golf som jag lämnade in på Maskinpolering våren 97. Hur ska jag vaxa den nu till våren? Den har stått avställd över vintern.(aug-mars).

Svar : Eftersom att bilen varit avställd under vintern, så utgår jag ifrån att du hör till de personer som vårdar din bil. Med det menar jag att du tvättar bilen i alla fall en gång i månaden.
Om du tvättat bilen i automatisk bortstvätt så har du troligen ganska mycket smårepor i lacken, och då ska du använda en cleaner eller rubbing. Dessa innehåller slipmedel och tar bort reporna. Dessutom så gör de rent i lacken. Detta kan du göra antingen för hand eller med polermaskin. När du polerat bort all cleaner så ska du lägga ett skyddande vaxskikt, så att lacken håller sig i fint skick. Använd ett vax utan slipmedel, ett så kallat flytande hårdvax. Självklart så kan du göra ovanstående behandling även om du inte tvättat bilen i borsttvätt.
Men ser lacken hyfsad ut så kan du använda ett så kallat latmansvax. Detta är polering och vax i samma medel. Det går snabbare men håller kanske inte riktig lika länge som ovanstående behandling. Men med tanke på att du har en metallic-lack så kan det mycket väl vara tillräckligt.

Till FAQ-index

Är en helt nybörjare på bilvård och undrar därför hur man går tillväga med rostangrepp som redan har blivit små hål. Jag har fått några små hål på skärmen vid bakhjulet på min Toyota från 87. Fyller man igen dom med plastic padding och målar på med grundfärg och lack?

Svar : Först och främst så är frågan med vad du menar med att rosten blivit till små hål. Är det så att rosten ätit sig rakt igenom plåten och man kan se igenom?
I så fall så ska du bygga upp dem igen. Börja med att slipa så att all lös rost försvinner. Sedan kan du pensla på med ett rostomvandlingsmedel. Detta är en syra som gör att rosten ändrar egenskaper, den blir hård och slipbar.
Sedan måste du fylla igen hålen, använd t.ex Plastic Padding eller liknande material som härdar och blir hårt.
När allt detta är gjort så måste du slipa tills du får en yta som du själv är nöjd med. Använd vatten och våtslip-papper.
När detta är klart se till att ytan är torr och måla med grundfärg ett par gånger. Du kan sedan försiktigt våtslipa på denna för att putsa bort ojämnheter, men slipa ej igenom grundfärgen.
Sedan är det bara att lackera och polera.

Det viktigaste är att du får bort all rosten, antingen genom ett rostomvandlingsmedel eller genom att slipa med stålborste/slip-papper.

Till FAQ-index

Fråga : Jag skulle vilja veta hur många farliga Kemikalier alla bilvårdsanläggningar släpper ut i naturen?
Jag skulle också vilja veta vilka kemikalierna är.

Svar : Jag kan givetvis inte svara för vad alla leverantörer av bilvårdkemikalier har i sina produkter.

Vad jag däremot kan säga är att under de senaste fem åren så har kraven på leverantörerna stramats åt många oseriösa har försvunnit. I och med att miljöorganisationer som Kemikaliesvepet, Kommunförbundet Värmland och Kommunförbundet Västernorrland har satt upp restriktioner för hur bilvårdsmedlen ska se ut så har man idag fått bort i stort sett alla farliga kemikalier.

Ett delmål var att få bort Nonylfenoletoxilaten, ett ytaktivt ämne som visat sig ha reproduktionsstörande effekter.
Det förekommer inte idag inom biltvättmedel, men kan förekomma inom andra branschers rengöringsmedel.

Man eftersträvar att få bort de farliga lacknaftorna och går över till vegetabiliska oljor som avfettare.
De olika miljöorganisationerna har lite olika krav på produkterna, men i stort sett så krävs det att ALLA ingående komponenter i rengöringsmedlena är lätt biologiskt nedbrytbara och inte är toxiska. Detta i kombination med att Naturvårdsverket satt upp riktlinjer för vad som får lov att släppas ut från en biltvätt gör att det inte är mycket farliga kemikalier som släpps ut. Man får t.ex. inte släppa ut mer än 100mg petroleumkolväten per tvättad bil, och det är inte mycket. För att uppnå detta värden så räcker det med att lite asfalt från bilen tvättas bort...

Man har även krav på sig att installera vattenreningssystem i biltvättarna. Man recirkulerar vatten och använder det flera gånger.

Ett av de största problemen är utsläppen av tungmetaller. Dessa kommer från bilarna själva, från metallerna, vägdammet, däcksmuts etc.

Till FAQ-index

Fråga : Är lycklig ägare till en BMW 523i av 97 års model. Nyligen upptäckte jag många små repor på ädelträpanelerna på instrumentbrädan. Dessa har antagligen uppkommit då jag damtorkat instrumentbrädan. Reporna syns inte alltid, främst vid direkt soljus och på kvällen då innerbelysningen är tänd. Finns det något sätt att polera bort dessa repor?

Svar : Tråkigt med repor på en så ny bil.
Försök att använda de allra mjukaste dukarna du kan finna när du torkar av panelen hädanefter.
Jag förslår att först provar med ett vinylglansmedel för interiört bruk.
Har du tur så fyller detta igen reporna med polymerer, silikon etc.
Fungerar detta inte så får du prova med det finaste polermedel du kan hitta.
Prova att polera på en liten yta först och använd en polerduk som är väl fuktad med vatten.

Till FAQ-index

Fråga : Hej! Jag är en stor entusiast av att vårda min bil. Det är ibland frestande att använda rubbing på bilens metalliclack, men på rubbingflaskorna står det skrivet att detta medel skall ej användas på metalliclacker. Min bil har en svartmetallicklack, vilka grov rengöringmedel finns till denna lack? De asfalt och salt lagringar som finns nedtill nu efter vintern går att ta bord med t ex Sonax hårdvax med det känns om att det måste finnas ett bättre hjälpmedel. Har Du något bra svart? Tack på förhand!

Svar : Man kan använda rubbing på metalliclack, men man anser att det är onödigt. Rubbing användes i första hand för att ta bort oxid och repor ifrån lacken.

Bilar med metalliclack har ett lager av klarlack på färgen, vilket skyddar mot oxid och repor.
Använder man rubbing så bearbetar man bara klarlackslagret och det till ingen större nytta, man sliter bara på det.

För att ta bort asfalt och salt behöver du bara använda ett kallavfettningsmedel, eller vanlig lacknafta.
Spraya på det på smutsen, när bilen är torr, låt medlet verka någon minut. Hjälp sedan till med en svamp eller trasa, och du kommer att se att bilen blir ren.

Till FAQ-index

Fråga : Jag har hört att det inte är tilåtet att tvätta bilen hemma utan man måste göra detta på avsedda platser. Stämmer detta?

Svar : Det finns såklart ingen som kan hindra dig från att tvätta bilen hemma på gatan, men visst är det så att man bör tvätta bilen på de platser som är avsedda för det.
Anledningen är att när man tvättar bilen så följer ämnen som bly, kadmium, nickel, krom, zink och olja med tvättvattnet.
På bilen fastnar även gummipartiklar som slitits av däcken, asfaltrester, olika petroleumprodukter, grus, sand, salt och olika typer av lastspill. När du tvättar bilen frigörs alla dessa ämen.
Även schampo och avfettningsmedel kan vara olika svåra att bryta ner i naturen.
Med tanke på detta så är det inte bra att tvätta bilen hemma, där allt vatten följer gatubrunnen rakt ut i åar och bäckar.
På tvättanläggningar har man installerat utrustning som ska hjälpa till att ta om hand om dessa ämnen och vattnet går sedan vidare till ett reningsverk.

Till FAQ-index

Fråga : Jag har en svart 855, och undrar hur jag bäst skall torka bilen efter tvätt (vissa säger skinn, vissa trasa etc) för att få den fin & blank. Tilläggas skall att jag har fått den vaxbehandlad, om det nu påverkar torkmetod. Har prövat olika metoder men låter den "lufttorka" idag då jag av flesta metoder får repor. Små visseligen, men ändå irriterande och onödigt då jag önskar behålla en fin lack.
Ps bilen är en 97:a så det vore synd att repa en ny bil.

Svar : Det bästa sättet att inte få repor på bilen är att låta den lufttorka. Dagens lacker är ofta väldigt mjuka i lacken och det räcker med vanligt hushållspapper för att göra repor.
Men att lufttorka den ger ett annat problem, du får vita kalkringar efter vattnet där det torkat in, och det är inte särskilt vackert.
Jag tycker att du ska prova ett mjukt syntetiskt sämskskinn.
Har du tillgång till avsaltat vatten så kan du använda det att skölja bilen med och sedan låta den lufttorka. Du får inga kalkringar av detta vatten.
Det finns även särskilda torkmedel som du sprayar på bilen när du tvättat den. Dessa hjälper till att spräcka upp vattnet och bilen blir torr lättare.
Nästa gång du ska lackbehandla bilen så kan du kika på att få bilen lackförseglad istället för vaxad. Detta brukar ge ett bättre skydd mot repor, och är dessutom hållbarare.

Till FAQ-index

Fråga : Hur skall man göra för att få bort lukt? Ett litet barn kräktes i bilen vi har tvättat med klädseltvätt flera gånger men lukten finns kvar. Tacksam för svar.

Svar : Effektivaste sättet är att först göra rent med vanligt rengöringsmedel.
Sedan så ska du låta ozonbehandla bilen.
Det tar några timmar och man låter luft med förhöjd halt ozon cirkulera i bilen. Då oxideras all illaluktande doft som mögel, tobak och kräkningar.
Åk till en bilrekonditionerare och gör det. All lukt kommer att försvinna.

Till FAQ-index

Fråga : Under påskfirande i fjällen med skidor på taket på en blå (ej matallic) 855, årsmodell 95, vändes en skidspets nedåt med en ca 4 cm lång repa som följd. Repan har gått ner till grundfärgen och måste åtgärdas på något sätt. Vad är bästa sättet? -att måla i med en fin pensel efter ev. maskering eller att spraya över ett något större parti och sedan rubba bort överflödigt färgstoff ? Bör/skall någon form av maskin användas för arbetet? Kasnke kan man göra både och -först "fylla upp" med en fin pensel, sedan spraya ett parti och därefter rubba bort överflödig färg ?

Svar : Det är alltid tråkigt med repor och andra skador i lacken på en så pass ny bil.
Var dock tacksam att det inte är en metalliclack som du ska fixa. Metallic är MYCKET svårare att fixa till.

Du måste först se till att repan inte gått genom även grundfärgen och ner till plåten någonstans. Har den det, så måste du ta bort alla spår av rost som bildats där först innan du lägger ny grundfärg.
Beroende på hur djup repan är så får du avgöra om du måste fylla i repan med grundfärg innan du lägger i lack.
Hur man lägger i färgen är egentligen en smaksak. Du beskriver två olika metoder. Det kan vara mycket svårt att försöka lägga i färgen med en pensel. Det blir i regel inte speciellt jämt.
Jag föredrar nog att maskera hela området runt repan och sedan spraya med flera tunna lager av färgen.
Försök att dela upp det på minst tre sprayomgångar med ca 30 minuter emellan. På så sätt så undviker du "appelsinskals-struktur".
Ta sedan bort maskeringen.
När färgen fått torka in så måste du fixa till ytan och få bort de synliga avgränsningarna i lacken.
Ta och vattenslipa med det ALLRA finaste våtslippapper du kan hitta - var mycket lätt på handen.
Efter detta så polerar du upp ytan med en grov rubbing eller cleaner för att få upp glansen. Använd gärna polermaskin.
Polera flera gånger om det behövs.
Är du nu nöjd med resultatet så lägg på ett lager med vax.

Till FAQ-index

Fråga : Hei
Kjenner du til Ditec lakk konservering ?

Svar : Den som kan svara på dina frågor bäst är självklart en representant för Ditec.
Men jag kan ju tala om lite grand.
Ditec är ett lack-konserveringssytem som består av flera behandlingssteg.
Då räknar man med de olika avfettningsmedelena och schampona som bilen tvättas med innan den lackskyddas.

Själva lackskyddet är ett två-komponents skydd, som genom härdning bildar en skyddande polymerhinna på lacken.
Innan detta görs så har man polerat upp glansen och tagit bort smårepor från lacken.

Elakt kan man säga att ett lackskydd fyller samma funktion som ett vanligt bilvax. Men att hållbarheten mycket längre. Ett vanligt vax håller mellan 3 och 12 månader.
Ditecbehandlingar brukar man i regel bara lägga på nyare bilar.
Skyddet som blir hindrar smuts från att få fäste och hindrar oxidation av lacken. Det hindrar dock inte att repor uppstår.
Andra typer av lackskydd som bygger på liknande principer är TefCar, Mr Cap's Formula One, Krontec.

Till FAQ-index

Fråga : Mitt problem :
Vid en maskinell tvätt hos OK i vinteras så blev det nåt fel med borstarna som ska tvätta fälgarna, de stannade mitt på bilen och snurrade runt där istället. Detta resuterade i ett par stora matta ringar på varje sida av bilen. Färgen på min bil är svart metallic, finns det nåt bra sätt att få tillbaka glansen?

Svar : Det finns möjligheter att återställa Din bil genom att polera sidorna med någon form av rubbing.
Nedmattningen beror troligen på att kemikalier tillsammans med borstarnas mekaniska bearbetning resulterat i oxidering av lackytan. Det går att polera ytan för hand, men bästa poleringsresultatet erhålls med hjälp av maskinpolering.
Om bilen i övrigt ser bra ut rekommenderar jag att Du endast polerar de ytor som är nedmattade.
Vid handpoleras måste man eventuellt polera ytan 2 ggr , detta beroende på hur djupt i lacken som oxiden sitter. Det är dock viktigt att Du skyddar lackytan med ett vax efter det att Du polerat upp lackytan.

Till FAQ-index

Fråga : Har en Volvo 940 av 91 års modell som jag lät lackbehandla med Mr Cap (Formula U) för två år sedan. Bilen, som är mörkblå, var innan behandlingen ganska matt och ful. Efter behandlingen var lacken visserligen blank och vattenavvisande, men det fanns en hel del "polerrosor". Jag fick på min fråga varför till svar att bilen varit omlackerad i fabriken och därför var särskilt svår att behandla. Jag nöjde mig då med det svaret, vilket jag väl ångrar idag.
Företaget ifråga ville se bilen efter ett år och då göra en tilläggsbehandling. Jag tyckte emellertid att detta var för dyrt och avstod.
Nu har två år gått sedan behandlingen och lacken bör enligt min bedömning ses över igen. Eftersom resultatet vid förra behandlingen inte var "perfekt" är jag tveksam till att gå till samma ställe. Kan jag gå till en annan firma som använder sig av andra metoder och kemikalier?
Skall jag acceptera "polerrosor" p g a bilens färg, ålder och att den ev har omlackerats i fabriken?
Om jag beslutar mig för att själv vaxa bilen - hur bär jag mig åt? Måste jag först använda speciella kemikalier för att få bilen ren? Vilka medel skall jag använda?
På företaget som lackbehandlade bilen gavs mig instruktioner att jag under inga omständigheter skulle vaxa bilen själv, eftersom detta skulle ge en matt yta.

Svar : Det kan stämma att din bil är särkilt svår att polera. En del blåa färger hör till de jobbigaste som finns. Är det sedan sant att den dessutom är omlackerad så blir det ännu svårare.
Men visst går det att få ett bra resultat även på sådana lacker. Det finns särskilda polermedel för dessa ömtåliga lacker. De som har gjort jobbet har säkerligen gjort ett bra lackskydd, men underarbetet har kanske inte varit så bra.
Man skyddar helt enkelt den repiga och rosiga ytan.
Sådana här företag vill alltid att man lämnar in bilen en gång om året för en uppfräschning, så det är inget konstigt med det.
Jag tycker att du ska lämna in bilen på ett annat ställe för en lackbehandling.
Det finns flera olika att välja på och i olika prisklasser. Ett tips är att se om någon i närheten använder Brightgard behandling. Det är ett relativt nytt lackskydd från Lahega Kemi. Det är ofta mycket billigare än övriga men håller hög klass.
Men som du förstår så måste de använda rätt polermedel innan de lackskyddar ytan.
Det finns nu även oscillerande polermaskiner som förhindrar att polerrosor uppstår.
Du kan nog inte begära ett resultat där det inte finns en enda svirvel i lacken, men det ska gå att få ett resultat som du är nöjd med - helt klart. Inte som förra gången.
När man gjort en lackbehandling är det riktigt att man inte själv ska vaxa bilen. Detta för att man inte ska polera bort lackskyddet.
Om du ska polera och vaxa bilen själv så är det en fördel om du har tillgång till en polermaskin och bra polermedel. Kolla med dina lokala rekondare om du kan få köpa några dl medel av dem. Avsluta behandlingen med ett hårdvax. Innan du börjar polera så ska du avfetta bilen med ett avfettningsmedel.

Till FAQ-index

Fråga : Vi har en några år gammal Opel med metallic-lack. När vi fick den förra året hade den några små lackskador (på dörrarna och flyglarna, jag antar att det är parkeringsgarage-relaterat). Jag frågade "gubbarna på verkstan" på jobbet. De rekommenderade att jag skulle skrapa bort all lack ner till plåten med kniv, måla med rost-ätare, därefter bättringslack, därefter klarlack och avsluta med vax. Så det gjorde jag... Efter att ha satt maskertape runt om skadorna för att förhindra nya repor om jag skulle slinta med kniven. Gissa om tapen satt fast sedan... Lacknafta löste det problemet. Nåväl: Jag kan inte säga att reparationen var "osynlig", men det blir iallafall inte rost där! Men har Du något tips om alternativ metod (jag är beredd att skrapa bort och börja om från början)? Vi tvättar och vaxar (Turtle Metallic) varannan månad, och det blir grått på de partier jag lackat. Varför?

Svar : Tipset du fick för att bättringslackera var helt OK. Om du har en metalliclack så är det svårare att bättringslacka än en solidlack.
Så här föreslår jag att du gör nästa gång.
1 Ta bort synlig rost
2 Använd en rostätare / rostkonverterare
3 Lägg en grundfärg / primer. Är det djupa skador använd även Plastic Padding att bygga upp med.
4 Våtslipa ytan när den torkat, så du får bort skarpa kanter. Upprepa ev steg 3 och 4 ett par gånger.
5 Lägg på bättringslack. Jag föredrar att spraya på i ett par lager.
6 Nu kan du för bästa resultat vattenpolera eller vattenslipa med ett fint papper. Rubba sedan upp glansen med en cleaner / rubbing.
7 Önskar du sedan lägga klarlack så tvätta ytan först med lacknafta, så att eventuella rester från rubbingen försvinner.
Anledningen till att du får gråa färgskiftningar i lacken där du färgbättrat kan vara att bättringslacken oxiderar fortare än originallacken. Bättringslacker är alltid sämre än originallacker. När du säger att ni vaxar varannan månad så undrar jag om ni inte polerar upp ytan först?
Det är nämligen en förutsättning för att det ska bli bra. Annars vaxar man bara in smuts och oxid som sitter i lackens porer.

Till FAQ-index

Fråga : Som nybliven förstagångsbilägare är Stacken en sida värd guld!
Den tidigare ägaren har både haft hund och rökt i bilen. Den luktar m a o inte så gott när den blivit varm. På sidan rekommenderar du en ozonbehandling. Jag såg i Clas Ohlssonkatalogen att de sålde någon pryl som avgav negativa joner. Fungerar det lika bra, eller?
Vet du vad en ozonbehandling brukar kosta på ett ungefär?

Svar : Tyvärr så vet jag inte om Clas Ohlsongrejen fungerar på samma sätt som ozon.
Priset för en behandling tror jag varierar en hel del, hör dig för hos olika rekonditioneringsfirmor.

Till FAQ-index

Fråga : Jag har en svart Mazda 323f -91 som behöver piffas upp lite. Det är en hel del stenskott och mindre repor i lacken. Jag hade tänkt fixa det själv genom att slipa och fylla i reporna och sedan polera om hela bilen. Var hittar man en bra polermaskin? Jag har bara hittat sådana stora klumpar som finns på Mekonomen och Mikro, de verkar lite otympliga tycker jag.

Svar : Det maskiner som säljs till "vanliga konsumenter" är av en lite enklare typ. De är ofta inte av samma kvalitet som de som proffsen använder. Jag föreslår att du kontaktar en leverantör av proffsprodukter. Maskinerna behöver inte vara så väldigt dyra bara för att det är till proffs. Prova med Lahega Kemi (www.lahega.se) eller någong annan. Om du har tillgång till tryckluft så kan du skaffa en pneumatisk maskin, men jag föreslår en elektrisk.

Till FAQ-index

Fråga : Hur ska man hitta rätt nyans på bättringslacken, det verkar ju finnas 100:tals olika svart med olika glans?

Svar : Bra fråga, och jag har inget riktigt bra svar, det gäller nog att prova sig fram...
Tänk bara på att du MÅSTE skaka färgen noga innan du använder den. Färgpigmenten ligger nämligen på botten i burken.
En del verkstäder har faktiskt möjlighet att göra en färgmätning av lacken och kan blanda till den färgen man behöver, men smakar det så kostar det som man säger !!

Till FAQ-index

Fråga : Hur ska man fixa till plasten som fram och bakpartiet är gjort av? Det sitter en massa flugor och myggor där, kan man använda avfettningsmedel?

Svar : Använd ett alkaliskt avfettningsmedel så försvinner de.

Till FAQ-index

Fråga : Kan man laga småbulor (där lacken inte skadats-krackelerat) utan omlackning?
Tidigare har jag alltid trott att minsta bula kräver omlack.
Anledningen till att jag nu undrar är en annons jag sett i Snddeutsche Zeitung: Entferne kleinere Dellen ohne Lackierung.... (På svenska: Avlägsnar mindre bucklor utan lackering...)

Svar : Tyvärr så vet jag inte så mycket om den metod som du frågar efter.
Man jag vet dock att om man fått en bula i plåten och lacken inte skadats, så finns det ju inget större behov av en omlackering. Så länge lacken sitter kvar så skyddar den plåten mot rost etc. Det finns metoder där man med hjäkp av sugproppar kan dra ut bulor i lacken, eller åtminstone göra dem mindre.
En anna metod går ut på att med stora "virknålar" pressa tillbaka bucklan, och sedan polera ytan så att ljuset inte bryts ojämt.
Det kan kanske vara någon sådan metod som du läst om.

Till FAQ-index

Fråga : Jag har en 9 år gammal röd golf. För ett tag sedan upptäckte jag att någon har "roat" sig med att dra en nyckel eller liknande i lacken på taket. Detta resulterade i en lång tunn repa. Vilka möjligheter har jag att reparera denna skadan? Måste hela taket lackas om?

Svar : Om repan inte har gått igenom toppskiktet i färgen så kan man ordna till det genom att använda en rubbing tillsammans med en polermaskin. Det kan vilken rekonditioneringsfirma som helst göra.

Men har repan gått igenom, så att man kan se den underliggande grundfärgen så måste man fylla i med ny lack.
Fyller man bara i repan så kommer det i framtiden att synas att du har lackat om den delen av taket.
Men en omlackering ev hela taket kostar ju en del och det är frågan hur mycket pengar man vill lägga ner.

Till FAQ-index

Fråga : Jag skulle vilja ha reda på vad man gör åt rost från början till slut. Vad jag gör först osv där rosten har arbetat sig in på ogjämn = yta.

Svar : Rost är inget roligt, men det går att fixa till det. Men man ska vara medveten om att det kommer att synas att man har gjort bättringar. Du kommer inte att få tillbaka originallystern på det stället.

Först måste all rost tas bort. Ta bort lös rost och slipa sedan eller använd en syra för att kemiskt avlägsna resterande rost.
Tänk på att rosten ofta krupit under lacken en bit, all rost måste bort.
Sedan lägger du på en grundfärg eller primer. Denna kan du vattenslipa för att få en jämn yta. Lägg på flera lager om det behövs.
Sedan lägger du på färgen, med spray eller pensel, det är en smaksak. Även denna kan läggas på i flera lager. Polera sedan ytan tills du fått upp glansen.

Om rosten sitter på ojämna ytor är det samma principer som gäller. Självklart är det lite svårare att komma åt och göra ett bra jobb.

Till FAQ-index

F¨åga : Jag har just köpt en ny Passat Variant med sk Elegancegrön metalliclack på. Jag står nu i valet och kvalet om man direkt skall och bör behandla bilen med Mr CAP's lackförsegling??
I bilaffären sa dom att man nog inte behöver behandla bilen med Mr CAP därför att dagens metalliclacker har ett ganska tjockt klarlackslager som toppskikt.
Folket på Mr CAP tycker ju givetvis tvärtom.....
Är det konstigt att man känner sig lite kluven??!!
Jag vore tacksam för synpunkter från proffs!

Svar : Du frågar efter vad proffsen säger...
Jag hoppas att jag kan hjälpa dig lite.
Först och främst ska vi bara konstatera att det är helt ofarligt att vaxa eller lackskydda en fabriksny bil.
(Vissa hävdar ju att lacken ska torka första året.)

För det andra så ska man inte polera en ny bil. Detta för att den nya bilen inte har några repor och inte är oxiderad i lacken. Det skulle bara vara onödigt att slita på lacken.

När vi kommer till att lägga ett skydd på bilen så kan man ju välja på ett "vanligt hårdvax" och en lackförsegling.
Ett vax varar upp till sex månader. En lackförsegling upp till flera år.
Dessa skyddar lacken mot nedfall, oxidation, UV, väder och vind etc.
Om man väljer att vaxa eller lackförsegla är en smaksak och även beroende på plånboken.

När en bil har ett lager klarlack så är det ju så att själva kulörpigmenten är bättre skyddade än i en vanlig lack. Påfrestningarna i lacken sker på klarlacken i stället.
Jag tycker dock att man kan se det så att man genom att lägga t.ex en lackförsegling skyddar klarlacken från påfrestningar, och man får en finare lyster.

Till FAQ-index

F¨åga : Hur vårdar man caben för att hålla den fin?

Svar : Tja, det som sklijer caben från "vanliga" bilar är att takkonstuktionen är av vinyl/tyg eller annat rörligt material. Taket brukar gå bra att behandla med vanila vinylmedel.
Övriga bilen gör man som vanligt med. Tvätt, polering och vaxning.
Invändigt blir också som vanligt, kanske är det smart att ha impregnerade säten, om det skulle komma vatten i bilen.

Till FAQ-index

F¨åga : Det finns något som heter Perma Shine och enligt tillverkaren är det en lackskyddsbas. Behandlingen följs av 5 års garanti att man ej skall behöva vaxa eller ytbehandla bilen under denna tid. Vad är Er erfarenhet av denna behandling? Hur skiljer sig Perma Shine från andra ytbehandlingar, typ Formula U?

Svar : Ja det stämmer att det finns en lackbehandling vid namn Permashine.
(Jag har flera gånger försökt att komma i kontakt med ansvariga personer för denna behandling, i Sverige. Men deras intresse för att svara har varit väldigt svalt...)

Så jag kan inte säga så mycket om denna behandling.
De stora i Sverige är Ditec, Krontec, Formula U, Permshine och Brightgard. Alla bygger de på att man får ett hållbarare skydd än ett vanligt vax kan ge.
Du nämner en period på 5 år som garanti.
Jag är övertygad om att man under denna period "kallar" in bilen minst var 18 de månad och gör en "toppbehandling", för att garantin ska gälla. Det brukar fungera så.

Till FAQ-index

F¨åga : Min Citroen -95 körd 5600 mil har en typisk problemlack, mörk röd metallic/pearl. Tyvärr har bilen tvättats flitigt av tidigare ägare i maskintvätt vilket betydde att när jag köpte bilen för något år sedan var lacken ordentligt repig.
Jag lämnade då bilen till en rekonditionerare som polerade med gammaldags polermaskin (ej oscilellerande och inte heller med dubbla hättor) och förseglade lacken med något okänt preparat.
Tyvärr upptäckte jag att efter behandlingen blev lacken i och för sig glatt och fin men det var nu istället miljoner polerrosor som syns i "fel" ljus. Då detta klantiga jobb gjodes för något år sedan och jag har sedan vaxat bilen några gånger. Nu har jag en bil som visserligen ser fin ut i skymning och med rätt ljus men den ser egentligen bedrövlig ut när solen ligger på. Ytan är blank och"fin men under finns otroligt mycket polerrosor. Dessutom har lacken blivit MYCKET känslig för repor och jag tycker det verkar som att man polerat för hårt, precis som om klarlacken slitits ner för mycket.
Vad kan man göra åt saken?

Svar : Det verkar som om rekondaren slarvat lite vid poleringen av lacken, och sedan förseglat den.
Jag tror inte att klarlacken är bortpolerad. Du kan testa genom att polera med en vit trasa och cleaner på lacken. Får trasan färg ifrån bilen så har du ingen klarlack kvar.

Du måste låta maskinpolera lacken. Det är viktigt att man inte slarvar denna gången. Kanske måste man använda två olika sprters rubbing, en grövre och en lite finare för att ta bort polerrosorna med. Om man använder en oscillerande maskin så minskar risken för polerrosor.
När man fått en fin yta är det bara att vaxa ellet lackförsegla ytan.


Till FAQ-index

F¨åga : Jag funderar på att skaffa mig en proffs polermaskin men vet inte vad som är bra, hoppas att du har tid att hjälpa mig med vad man skall köpa.
Jag har fått tips på två st som heter "Festo" och "Atlas" , är det ngt att ha ?

Svar : För det första ska du köpa en elektrisk, absolut ingen luftdriven om nu någon skulle vilja sälja det till dig.
Köp ingen billig "proffsmaskin" hos Biltema, Mikro, TV-Shop eller dyl. Detta är enbart leksaker och är absolut inte att jämföra med riktiga polermaskiner.
Du bör sedan veta om du vill ha en oscillerande maskin eller inte. Detta är mycket en smaksak, men dessa är svårare att misslyckas med.
Atlas har jag aldrig hört talas om så den kan jga inte uttala mig om.
Festo har ett antal maskiner att välja på och de håller god klass.

En billig och bra maskin är Makita, den är ej oscillerande.
En bra oscillerande är Cyclo. Dessa båda kan du få prisuppgifter på .från Lahega Kemi.
tel 042-201700
www.lahega.se

Till FAQ-index

F¨åga : Hej! Vi har en husbil Arca som är 9 år gammal, den är klädd med aluminiumplåt som är lackerad från fabrik.
Om jag förstått det hela rätt så ska man använda speciellt tvättmedel till husbilar/vagnar annars förstörs tätningen med fuktskador som följd, problemet är att det blir ju inte rent.
Har du något förslag på bra tvättoedel och gärna andra tips om hur man håller lacken fin på en husbil, det är ju en dyr sak som man vill vårda ömt.

Svar : Man bör undvika lösningsmedel på tätningarna.
Detta betyder att du ska använda ett alkaliskt rengöringsmedel.
Dessa är lite sämre på att lösa asfalt och tjära, men det kompenserar du genom att gnugga lite mer.
Ett alternativ är att du lägger på ett flytande hårdvax på dessa ytor. Du kommer då att lösa upp asfaltstänken och samtidigt lägga ett skyddande vaxlager på ytan.
Detta gör att smutsen inte får fäste så lätt.

Till FAQ-index

F¨åga : Ursäkta min fräckhet att ställa frågor om färgval, men jag har blivit mycket osäker på valet av färg på den nya bil som jag skall köpa – en Skoda Octavia.
Är någon av nedanstående lacker svåra att hålla rena, vaxa, undvika synliga repor på samt att laga färgskador efter stenskott.
Silvermetallic
Black Magic Metallic
Djuhavsblå Metallic (mycket mörk, blå)
Smaragdgrön Metallic
Petrolgrön (Mörkgrön inte Metallic)

Svar : Rent spontant så är alla Metallicfärger svårare att fixa till stenskottsskador på.
Dock så är de hållbarare än vanliga solidfärger, då de har ett skyddande lager av klarlack över metalliclacken.
Under de senaste året har dock vissa bilar med solida lacker börjat levereras med klarlack ovanpå.
Repor syns tydligast ju mörkare lack du har.
Jag skulle undvika svart och mörkblå. På dessa så syns smutsen tydligast också.
Det finns en kulör som utmärker sig för att ha mer problem än någon annan, och det är röd färg. Denna bleknar och blir vitaktig lättare än någon annan färg.

Till FAQ-index

F¨åga : Vilket bilvax rekommenderar du?

Svar : Jag rekommenderar något flytande hårdvax.
Hagmans, Sonax och Lahega har bra sådana.

Till FAQ-index

F¨åga : Min bil har behandlats med Hagmans bumpershine (med svart färgpigment) enligt konstens alla regler, d.v.s. som det står på flaskan och resultatet blir onekligen bra.
Dessutom är detta det bästa medlet hittills som jag provat som verkligen sitter ett tag och inte försvinner efter första tvätten.
Men... Nu har medlet börja flagna av och enda sättet att slippa den grå ytan under är att lägga på nytt hela tiden men det blir ändå ingen helt flamfri yta och dessutom blir svampen när man tvättar (alltid handtvätt) full av flagor som lossnar hela tiden.
Kan jag med något medel få bort alltihop och börja om från början?

Svar : Bästa sättet att ta bort Hagmans Bumpershine är med koncentrerad spolarvätska eller rödsprit.
Låt ytan torka och vara vattenfri innan du målar på nytt.


Kontakta mig!

Till startsidan