Frågor och svar om bilvård


Har du någon fråga?
Fråga : Har nyss haft vår Renault Megane Scenic på första servicen.
När vi skulle hämta den upptäckte vi en mängd repor som inte funnits där tidigare.
Främst direkt vänster om bakrutan (ett ca 20 cm långt vertikalt område med massor av smårepor - alla i vågrät riktning) samt ett lika stort vågrätt område på vänster bakdörr, med samma repmönster som det första.
Förutom detta finns runtom bilen repor som vi ej märkt förut.
Jag påpekade detta för verkstaden, och undrade hur de hade tvättat bilen.
De påstod att det inte kunde varit de som åstadkommit reporna, eftersom det enda de hade gjort var att spola av bilen med högtryck.
Enligt vad jag har hört är högtrycksavspolning direkt olämpligt för lacken.
Bilen var ordentligt smutsig innan de spolade av den.
Jag tror att reporna tillkommit p.g.a. högtrycksspolningen. Tror jag rätt?

Svar : Högtryckstvättning av bilar anses vara den mildaste formen att tvätts sin bil på.
Man måste dock skölja bort smuts och grus som sitter löst på bilen, innan man använder högtryck, annars är det risk att dessa repar lacken.

Men det låter ändå lite konstigt att det skulle kunna ha orsakat alla dessa repor.
Om man svampar bilen när man tvättar den och man fått smuts i svampen, så kan man orsaka sådana här skador, Kanske har man högtryckstvättat bilen och svampat på vissa ställen där smutsen suttit kvar?

Är det så att servicefirman orsakat reporna, så kan ni fråga om de inte kan polera bort dem.
Det är ganska lätt om man har rätt grejor.

Till FAQ-index

Fråga : Jag ett mindre problem med min udda och unika bil.
På den sitter alu-fälgar som delvis är målade.
Sedan 1984 har en del hänt.... Fdägarna har fätt en del svårlöslig smuts (troligen fram) som är omvälig att få bort.
Jag vill inte slipa bort det, och att blästra och lacka om är ju svindyrt.
Det är ett "svart" lager som ligger ingrott i de svartmålade ekrarna.
Har Du något bra förslag inför erets bilutställningar etc??

Svar : Det låter som om du fått riktigt ingrodd bromsdamm på fälgarna.
Du kan få bort det med ett starkt alkaliskt rengöringsmedel.
Du kan t.ex använda ett ugnsrengöringsmedel.
Dock måste jag varna dig att lite.
Det är frätande och kan äta upp lättmetall om det får sitta på för länge, så inte mer än ett par minuter och låt det absolut inte torka in på fälgarna, undvik även att få det på billacken.
Skölj rikligt med vatten på fälgarna efteråt.
Lycka till, men var aktsam.


Till FAQ-index

Fråga : Jag har precis börjat renovera min gamla Opel Corsa -85.
När jag rev ut inredningen så märkte jag att det har rostat hål i golvet.
Hur ska jag göra för att laga det? Bilen är underredsbehandlad med tectyl så jag misstänker att det har rostat från insidan.
Hålet är ca 8x3 cm.

Svar : Börja med att ta bort lös rost och försök gör rent längs kanterna på hålet. Använd en stålborste.
Du kan pensla på så kallad rostomvandlare på rosten runt hålet så omvandlas det till ett stenhårt material.
Du måste sedan täcka hålet med en plåtbit, kan du sedan få den ditsvetsad så är det jättebra.

Jag hoppas att hålet inte sitter i någon bärande balk, för då får du problem på besiktningen.
Sedan är det bara att slipa bort ev. vassa kanter och dyl.
Du kan sedan lägga på ny rostskyddmassa undertill.


Till FAQ-index

Fråga : Jag har en SAAB 900 -94 (eucalyptusgrön metallic).
Som jag har fått gott om "maskintvättsrepor" på.
Nu är det ju vår och fälgarna har åkt på men hur ska jag göra för att få upp en fin glans på bilen och vilka medel ska jag använda.

Svar : Tvättreporna i klarlacken försvinner enkelt om man polerar bilen med maskin och en fin eller mellangrov rubbing.
För bäsrta resultat ska man använda en polermaskin.
Om du ska arbeta utan maskin så är det mycket svårare, näst intill omöjligt att få bort alla reporna.

Till FAQ-index

Fråga : Jag har precis beställt en ny Volov S40 som jag får om 3 veckor, nu undrar jag vad du tycker att jag ska göra med lacken när jag får den.
Jag har två funderingar att lämmna in den på lackkonservering direkt, eller att lägga på eget vax över sommaren och vänta till hösten med lackkonservering?

Svar : Ska du ändå göra en lackkonservering, så gör den direkt när bilen ny.

Till FAQ-index

Fråga : Har vaxat (och polerat när det behövts) mina 3 tidigare vita bilar med Sonax Flytande Hårdvax med gott resultat.
Dock slarvar man ibland med intervallerna etc. och bilen är inte alltid lika fin som man önskar.
Har nu beställt en ny SAAB 9-3 med svart solid lack som kanske är lite mer svårunderhållen och undrar.
Skall jag lämna in den på en proffesionell lackbehandling? Vilken är i så fall den bästa? Bor i Göteborg så vi har det mesta att välja på.

Svar : En professionell lackbehandling är alltid bättre när det gäller att polera bort repor i lacken.
Men du har ju en ny bil, så det är inte aktuellt på den.
Du behöver bara lägga på ett skydd på bilen.
Detta skyddar mot oxidation i lacken, gör att smuts inte fastnar så lätt och gör bilen lättar att tvätta. Dessutom så ger den en lyster åt lacken.

En lackförsegling hos en professionell rekondare, håller upp till 12 månader, utan återbehandling.
Det finns ju många att välja på (Mr Cap, Ditec, TefCar, Permashine, Brightgard).
Skillnaden mellan dem resultatmässigt är svår att säga, dock kan priset variera kraftigt.

En hemmavaxning håller ca 3-5 månader. Så om du planera att vaxa 4 ggr/ år med ett Flytande Hårdvax så är det lika effektivt som en lackförsegling.

Till FAQ-index

Fråga : I just bought a V70 2.5T with a metallic blue colour.
I plan to get some lackskydd and got a brochure about Tefcar which has 12% Teflon. Is this a good?
How does it compare with, for example, Ditek? which apparently is not as good with stenskott according to the sales pitch.

Svar : Tefcar i a good product, no doubt about that.
There is NO product which is very efficient in preventing scratches and "stenskott".
My opinion is that Ditec is a bit more expensive, and that You can expect it to be a little bit better, but on a metalic paint it would be enough with any paintprotection, even one which is a bit cheaper.

Till FAQ-index

Fråga : Om man fått tunna, 1.5 centimeter långa repor i lacken på en ett år gammal bil med metalliclack, hur ska man då få bort dessa??
De syns ganska väl när bilen är nytvättad och torr, men syns ej när det är vatten på reporna, dvs när man tvättar bilen. Därför drar jag slutsatsen att reporna "bara" är i klarlacken, men jag kan ha fel.
Det känns inte att det finns repor om man känner bara med fingret,(i alla fall känns det inte mycket) men känner man med nageln så känner man att det är repor i lacken, så de är nog bara några mm djupa.
De är orsakade av grus som tryckts mot lacken av ett cykeldäck, när bilen varit skitig.
Frågan är hur man får bort dessa så billigt som möjligt(dvs jag vill gärna försöka åtgärda dem själv).
Och om man bara behöver behandla just den ytan som reporna finns på, eftersom bilen är ganska ny?
Jag äger ingen poler-maskin utan måste arbeta för hand.

Svar : Reporna du fått är nästan ofrånkomliga, de finns på nästan alla bilar och syns i vissa ljusvinklar.
Det går att ta bort dem, men du måste göra det med hjälp av polermaskin.
De försvinner genom att polermedlet "slipar" bort dem, samtidigt som värmen som uppstår i lacken "smälter" ihop reporna.
Jag vet inget bra sätt att göra det utan en polermaskin.
Du kan ju försöka att arbeta med en rubbing eller cleaner för hand, kanske kan du införskaffa en rund plattamed kardborrfästning till en borrmaskin.
Och sedan fästa en polertrissa på denna, det är dock viktigt att du inte kör snabbare än ca 1500 varv/minut, annars kan man bränna lacken.

Men mitt bästa råd är att man ska använda en riktig polermaskin.

Till FAQ-index

Fråga : Jag skall lacka om några delar på en vit bil, och undrar om jag skall använda 2-komponentslack eller vanlig sprayburk.
Villka är för och nackdelarna?

Svar : 2-komponentslack håller bättre, eftersom den härdar, men det tar några veckor.
Färg som man bara sprayar på ur färgburk är ju smidigt, men min erfarenhet är att den inte håller så bra. Den kan försvinna av t.ex spolarvätska. Men man kan ju skydda den med ett lager klarlack.
Jag hade nog kört på alternativ 2 (spray + klarlack)

Till FAQ-index

Fråga : Vad innebär det att en polermaskin är "oscillerande" ?

Svar : Jo, det innebär att polerrondellen inte snurrar runt på ett normalt geometriskt sätt, likt en gramofonskiva.
Den snurrar runt samtidigt som den förflyttar sig i andra riktiningar eller vibrerar.
Detta förhindrar att polerrosor uppkommer.

Till FAQ-index

Fråga : Jag har en vit Volvo 460 -91. För ett tag sen så vaxa bilen med ett vaxpolish från Autosmart, efter vaxningen så upptäckte jag att jag hade fått runda repor i lacken.
Finns det någon möjlighet att ta bort dessarepor??, eller måste jag lackera om bilen.

Svar : Du behöver inte lackera om bilen.
Vad du behöver göra för att få bort reporna är att maskinpolera bilen.
Detta gör man med en fin rubbing eller polish.
Reporna poleras bort genom avverkning och genom den friktionsvärme som uppstår.
Försök dock inte att göra detta utan polermaskin, det är bara slöseri med tid.

Till FAQ-index

Fråga : Hur lagar jag stenskotten på motorhuven på min svarta Mazda 323F -90?

Svar : Bästa sättet att fixa stenskott enligt min mening, är att köpa orginalfärg.
Mazdahandlaren har sådana. Köp inte på spray, utan med pensel.
Rengör stenskottet med lacknafta, lysfotogen, tändvätska eller dyl.
Pricka i fär i hålen och använd sedan en liten gummiskrapa (eller dyl.) med en tygbit om att dra över stenskottet så att du kapar av toppen på färgklicken. På så sätt så får du samma nivå på färgifyllnaden som omkringliggande lack.
Torka bort eventuella färgspill som blir på lacken.
Det kan vara lite svårt i början, men övning ger färdighet.

Till FAQ-index

Fråga : Hur får jag på bästa sätt bort dom små rostprickarna i lacken?

Svar : Det du talar om kallas ofta för flygrost.
De försvinner om du tvättar med ett surt rengöringsmedel, du kan även ta lite citronsyra.
Alternativet är att polera bort dem med en cleaner eller lerrengörare.

Till FAQ-index

Fråga : När jag vaxar bakre samt främre stötfångare(som är av plast) blir dessa statiska vilket innebär att de dra åt sig mängder med vägdamm när man kör på grusväg.
Något att göra åt detta?

Svar : Det finns vinylputsmedel som innehåller antistatiska ämnen, vilka avjoniserar ytan som behandlas. Du kan ju behandla stötfångarna med det efter vaxningen.
Leta efter ett antistatic vinylglans

Till FAQ-index

Fråga : Har en midnattsblå Volvo 850 SE -96, som har mycket stenskott längst fram på motorhuven och längst ner på de främre dörrarna.....
Kan man göra någonting åt detta på ett billigt och enkelt sätt?
Det är mycket prickar, och den vita färgen (grundfärgen?) lyser igenom, så det blir nog inte så bra om man bätttar med en pensel. Eller??
Sedan börjar jag tröttna på mitt sämskinn, det tar ju sin tid:-( Och här på Öland har vi mycket kalk, så det går inte att låta det va!
Har tydligen kommit några gummiskrapor, som säljs av micro för 49:- (Ezidry), och något säljs av Jägersro Bilvårdscenter för 170:- (Quick Dry)
Jag undrar om du rekommenderar att man köper en av dessa istället för sämskinnet?
Sedan är det massa smårepor i lacken (blir väl det på matta lacker?), vad kan man göra åt det, då den är så got som nyvaxad, och reporna är kvar?

Svar : Vare sig du fixar stenskotten med färgpenna eller pensel, så kommer resultatet att bli så att man på nära håll kan se att det är bättringslackat.
Ett tips är att när du lägger i färgen använder en gummiskrapa, kreditkort eller annat och drar över färgklicken.
På så sätt får du färgklicken i samma nivå som omkringliggande lack. Annars kan det bli små toppar i lacken.

Jag tycker att det är jelt okey att använda gummiskrapa.
170 kr är lite dyrt tycker jag, men den är bra.
Ett billigare alternativ är ett gammalt torkarblad. Vad gäller dins smårepro i lacken så finns det bara en sak som hjälper : Maskinpolering.
Läs mer om det på Stackens Bilvårdssida

Till FAQ-index

Fråga : Protec är ju en impregnering av textilklädsel och mattor - Är det en bluff eller fungerar det?

Svar : Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Protec...

Till FAQ-index

Fråga : Om jag ska ha en kemtvätt tilll bilklädsel, ska jag ha en med varmvatten eller kallvatten?
Jag har fått skilda uppgifter om detta. Vissa säger självklart ska det vara varmvatten för att ta bort fläckar -- någon annan sa att det inte finns något kemiskt rengöringsmedel som aktiveras i varmvatten därför är kallvatten att föredra.

Svar : Varmt vatten definitivt.
Om du använder varmt vatten behöver du mindre effekt av kemikalierna.
Rengöringen blir alltid bättre med varmt vatten.

Till FAQ-index

Fråga : Jag har en volvo 240 som jag lackade om för tre år sedan.
Nu har jag vaxat den för första gången jag maskinpolerade den och la på lackskydd den blev väldigt fin med andra ord som ny, men nu har jag fått ett problem det regnade häromnatten, och det torkade bort på förmiddagen.
Efter blev det vita fläckar på hela bilen som inte går bort jag använde mig av Turtle vax 2001 som fick bra betyg i Bilsport nu är min fråga är det meningen att ett vax som är betyg satt så högt som detta vax nu är inte ska hålla längre än en vecka jag följde bruksanvisningen som det stod att inte lägga på lackskyddet förrän efter sex timmar.

Svar : Tråkigt att vaxresultatet är förstört redan efter en vecka.
De vita fläckarna på lacken är troligtvis kalk och salt från regnvattnet.
Det har ansamlats i pärlor på lacken och sedan har vattnet dunstat bort, kvar blir då kalket.
Detta kommer man nog aldrig riktigt ifrån, då man använder "pärlande" bilvaxer.
Men fläckarna brukar dock gå att ta bort.

Kanske har kalket kemiskt reagerat med vaxet.
Jag vet dock inte exakt vad som hänt.
Du kanske skulle kontakta SEAB, som är Turtleansvariga i Sverige.
Jag hoppas att du får ett ordentligt svar från dem, och du får hemskt gärna meddela mig om hur det går.

Till FAQ-index

Fråga : Körde förbi en lastbil som 'spillde' lite grus när jag körde förbi den.
Hördes ett lätt smatter.
Trodde först inte det tog så allvarligt därför tog jag ej lastbilens nummer. Vid tvätt senare visade det sig att framför allt motorhuven fått en 'massa' småhål i lacken. Jag tror inte det gått igenom grundfärgen.
Funkar Sonex Färgpenna? Att bättra varje 'hål' med färg blir säkert inte bra.
Bilen är ca 2 år gammal mörkblå metallic.
Alternativet är väl att lacka om hela huven om det nu täcks av försäkringen?

Svar : Jag håller med dej om att försöka fixa till stenskotten med färg.
Vare sig du gör det med färgpenna eller pensel, så kommer resultatet att bli så att man på nära håll kan se att det är bättringslackat.
Ett tips är att när du lägger i färgen använder en gummiskrapa, kreditkort eller annat och drar över färgklicken.
På så sätt får du färgklicken i samma nivå som omkringliggande lack. Annars kan det bli små toppar i lacken.
Jag vet ej hur bra Sonax färgpenna är.
Själv brukar jag föredra orginalfärg och pensel.

Till FAQ-index

Fråga : Har köpt en ny Ford Mondeo, silvermetalic.
Hedbergs i Malmö erbjuder lackförsegling "Golden Seal" som marknadsförs av Smartab.
Är det något du känner till eller rekomenderar du någon annan?

Svar : Det är en enkomponents lackförsegling som håller bättre än en vanlig vaxning.
Dock är jag undrande till om den håller lika bra som någon av de två komponents lackförseglingar, som bygger på en härdningsprocess, likt Plastic Padding.


Till FAQ-index

Fråga : En polare till mig tog efter ett par månader sin sprillans nya Golf till ett företag för att få lacken förseglad. metoden (och företaget?) hette Permashine. Min polare påstod att det skulle vara såååå smart.
Vet du något om denna metod? Jag tycker det verkar lite "skumt"...

Svar : Permashine är ett lackskydd.
Andra lackskyddsmärken är Ditec, Mr Cap, Krontec, Brightgard...
Alla har de det gemensamt att de håller längre än en vanlig vaxning, och är dyrare.
Ofta köper man en behandling med en garanti på ett visst antal år, t ex 6 år.

Då fungerar det så att bilen blir inkallad efter 12-18 månader för förnying av behandlingen.
På en ny bil så kan det vara värt att lägga några tusenlappar extra för att få ett bättre skydd på lacken tycker jag.

Till FAQ-index

Fråga : Jag har en Mazda 323F, -92 års modell som har börjat få rostangrepp på karmarna runt sidorutorna. Bilen är blåmetallic men karmarna runt sidorutorna är mattsvarta. Hur gör man för att på bästa sätt försöka få bort de små rostfläckarna? Har blivit små rostbubblor på vissa ställen. Vad slipar man med och kan man sedan använda ett rostomvandlingsmedel?

Svar : Så här gör man enklast.
Ta bort all lös rost för hand, Slipa med ett slippapper, all rost måst bort.
Skydda lacken med tejp innan, så du inte slipar på den friska lacken.
Sedan målar du, antingen med pensel, eller sprayar på. Tänk bara på att du måste maskera innan du målar och att ytan inte får vara våt av fukt.
Sedan kan man våtslipa efteråt om man vill jämna till ytan.


Om du vill använda ett rostomvandlingsmedel så ska man ta på det efter att man tagit bort lös rost och innan man målar, dock kan ytan bli ganska ojämn. Jag tycker det är bättre att slipa bort all rost istället.

Till FAQ-index

Fråga : Jag läste du skrev något om rostomvandlingsmedlel.
Funkar dom?
Vad rekomenderar du?

Svar : Om man bara har lite och ytlig rost så är det bäst att putsa bort den och sedan grunda med grundfärg.
Men har man större rost angrepp så är det ide att använda en rostomvandlare.
Ytan blir då hård och kan slipas till.
Men som alltid när rost fått ordentlig grogrund så kommer det tillbaka efter ett tag.
Men man har i alla fall fördröjt det lite.

Till FAQ-index

Fråga : Trodde jag kunde lacka min min själv. Skaffade all toppen utrustning och sprutlackade metallic röd plus klarlack. Inget fel på färgen eller glansen, men lacken är apelsinskals ojämn. Vad gjorde jag för fel? Kan jag slipa bort det felaktigheterna så att lackytan blir jämn och slät.

Svar : Det är lätt att få apelsinskalsyta när man gör en lackering.
Det kan t ex bero på att ytan inte varit helt rengjord och färgen släppt/fäst jämt på ytan.
Det kan även ha kommit luftbubblor i lackytan som sedan ger en sådan yta.
Färgen kan också ha varit ohomogen eller avdålig kvalitet.

Jag föreslår att du vattenslipar ytan.
Lahega har ett bra redskap för sådant. Titta på www.lahega.se.
Det heter Abralon och sätts på en polermaskin och användes för att korrigera lackfel.
Efter det ska man rubba och polera upp ytan.


Till FAQ-index

Fråga : Finns det någon utbildning för att bli proffsbilvårdare?

Svar : Kontakta Lahega Kemi www.lahega.se eller Smartab www.smartab.com.

Till FAQ-index

Fråga : Läste nyss avsnittet om rengöring av fälgar..
Avslutningsvis stod det: "Ett tips är att vaxa fälgarna, då blir de mycket lättare att hålla rena och smutsen får inte så lätt fäste."
Hmm, ska jag använda mitt vanliga Sonax hårdvax? Jag har själv inte sett något fälg-vax av något slag...

Svar : Ditt vanliga Sonax Hårdvax går alldeles utmärkt att vaxa fälgarna med!

Till FAQ-index

Fråga : Jag har en parkeringsplats som gör att min bil står parkerad under en björk.
Jag får en massa "småprickar", som jag tror är savrester från björken. Dessa är ganska enkla att få bort med nageln.
Men så kan man ju inte hålla på med hela bilen.
Har du ett bra tips hur man får bort dom.

Svar : Jag tycker att du ska prova att tvätta bort dem med rödsprit eller spolarvätska.
Går inte det så försvinner de när du gör polering och vaxning av bilen inför vintern

Till FAQ-index

Fråga : Det är inte sällan att någon kastar bromsolja på annans bil.
Hur skyddar man lacken av bromsolja?
Fungerar "DITEC"i sådana fall ?
Vad ska man göra när man upptäcker detta?

Svar : Det är en lite konstig fråga du ställer.
Råkar du ofta ut för att folk kastar bromsolja på din bil? Oljan tvättar man enkelt bort med ett avfettningsmedel.
Har man en välvårdad bil så är det lättare att tvätta bort.
Det oavsett om den är hemmavaxad eller lackförseglad, typ Ditec.

Till FAQ-index

Fråga : Har just köpt en ny bil, från en bilhandlare, och dom har (som alla andra) satt ett fult klistermärke med deras namn på på bak på bilen.
Ser hemskt ut å jag vill bli av med det, hur tar jag bort det lättast utan att det ska bli fula märken kvar på lacken?

Svar : Spola med en vattenslang med hetvatten så att hela märket & plåten är het, då släpper allt inklusive allt klister.
Ett proffssätt som är riskabelt om man inte kan är att använda värmepistol, det gör vissa billackerare men jag rekommenderar det inte.

Till FAQ-index

Fråga : Mitt problem är rost prickar i lacken (mest på huv och tak) orsakade av parkering nära järnväg antagligen.
Jag läste att man ska använda syrabaserat tvättmedel för att ta bort dessa, men tar det också bort vaxskyddet?
Ska man säga upp sin p-plats?(idag får jag tvätta bilen 2 gånger i veckan!!)

Svar : Att tvätta med sura rengöringsmedel tar kanske bort allt vaxet men det innebär allt en påfrestning på lacken.
Se bara till att medelt du använder innehåller syran Oxalsyra. Det är den syra som finns i rabarber och är en mild syra. Det kan krävas upprepade tvättar för att få bort allt, beroende på hur passhårt det sitter.

Ett annat sett är att införskaffa en så kallad lerrengörare. Med den slipar/polerar man bort roststänken och nedfallet som sitter fast i lacken. Efter en sådan behandlign bör man polera och vaxa bilen.

Jag skulle definitivt bytt p-plats. För om du måste tvätta bilen (grundligt) 2 ggr i veckan, så skliter det på bilen, och även på dig!

Till FAQ-index

Fråga : Jag har fått kontakt med en bilrk. firma där jag köper mitt vax...
Jag köper Autosmart mirror vilket är ett rent hårdvax.
Hur står sig det i konkurrensen? Finns det något test med detta vax.
Och är det det som testas i vaxtestet på http://come.to/carcare.

Är glade frö all info om detta vax...

Svar : Vaxet du använder (Mirror Image) har jag inte sett i något oberoende test.
Min bedömning är att det är en produkt som håller hög klass, inom gruppen vaxpolishar.
Det är en enstegsprodukt som både polerar och lämnar vax efter sig.

Om man önskar bättre resultat så måste man använda två eller flera steg i sin lackbehandling. (Cleaner + vax)

Till FAQ-index

Fråga : När jag vaxar bilen brukar jag lägga på ett lager på rutorna förutom framrutan.
Är det något jag ska fortsätta med??

Svar : Så länge du inte får en hinna på rutan som hindrar dig från att se ut så är det inget problem.
Du får en vattenavstötande film på rutorna som gör att vatten pärlar sig och snabbare försvinner från rutan.

Till FAQ-index

Fråga : Har problem med flygrost och inte tillgång till polermaskin.
Jag har frågat i affärer efter jernoksidbortagare utan större lycka.
Vet du vart man får tag på det eller känner du till något produktnamn.

Svar : Oftast använder man en oxalsyrabaserad produkt för att ta bort flygrost. Exempel på produkter :
Bergoxal
Rail från Lahega, www.lahega.se
Smartab borde ha en liknande produkt, www.smartab.com


Till FAQ-index

Fråga : Jag har en Saab 9000 Aero med läderinredning. Tyvärr har jag satt mig i bilen med nycklar i fickan vilket fick till följd att skinnet blev skadat ( ytskiktet fick en djup och kraftig reva).
Hur gör man för att försöka återställa skadan och hur sköter man klädseln?

Svar : Allt beror på hur djup och grov skadan är. Men här är ett sätt att sköta det på

1. Tvätta sätet med ett snällt schampo eller diskmedel. Använd en hårt urvriden trasa och tvätta med.
Låt torka väl över natten

2. Tag en skokräm som ligger så nära skinnet färg som möjligt.
Testa först på ett undanskymt läge för att se så färgen stämmer.
Applicera ett par omgångar så skinnet mättas ordentligt. Låt torka ett par timmar.

3. Tag en hudkräm eller så kan du gå in i en bildelsaffär typ Autoexperten,Mekonomen eller dyl och köpa en troligtvis mycket dyrare produkt men som är speciellt anpassad för ändamålet. Slut resultatet blir troligtvis inte bättre. IKEA har också ett "skinn kit" för rengöring och vård.
Men som jag sagt tidigare så går en traditionell handkräm Utan parfym lika bra. Gå till närmaste apotek.
När du valt vilken du vill använda så tag en lätt fuktad mjuk trasa och bearbeta skinnet med krämen tuills den är mjuk och fin.
Låt torka över natten. Efter torka med en mjuk trasa.


Till FAQ-index

Fråga : Under nyårsfirandet så stod min bil parkerad nära några marschaller och jag fick fullt med stearinstänk på bilen.
Hur får jag bort dem?

Svar : Stearin och den typ av vax som användes i marschaller är oljelösligt, så du kan använda ett petroleumbaserat avfettningsmedel, typ kallavfettning och tvätta bort stänken med.
Dock så kommer eventuellt bilvax också att försvinna, så det blir till att vaxa om bilen.

Till FAQ-index

Fråga : Jag har nyligen upptäckt ett helt otroligt bra tvättmedel - Turtles Super Wash. Det tar bortasfaltprickar och ger en helt otrolig glans på min nya bil (Silvermetallic).
Jag är bara orolig att produkten innehåller silikon eller annat som inte är bra för lacken.
Finns det någon risk att jag nu till våren vaxar in farliga tillsatser.?

Svar : Jag har för mig att den produkten innehåller silikoner.
Om sedan dessa är farliga för lacken eller ej diskuteras det vilt om. Vad man kan konstatera är att man inte ska använda silikoner i kombinationer då lackering eller bättringsmålning ska ske.
Om du inte vill använda silikoner så föreslår jag att du skaffar en microavfettning. En sådan tar effektivt bort smutsen.

Till FAQ-index

Fråga : Blir det repor av maskintvätt? Har provat nya anläggningar som har silikon? borstar som inte verkar ge några repor.

Svar : Det stämmer att högtryckstvättar inte repar bilen, men i gengäld så blir det inte lika rent. Silikonborstar har jag aldrig hört talas om, däremot finns det nya italienska borstar som går under namnet Carlite. Dessa kan liknas med centimeterbreda frigolitstrån. De roterar långsmamare och repar inte lacken. De har tom en viss polerande verkan på bilen. Läs mer på Stackens reportage om Carlite.




Kontakta mig!

Till startsidan